سباستین پینیه را که پیشتر نیز رئیس‌جمهور شیلی بوده است، موفق شد به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور راه یابد.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از رویترز انتخابات ریاست جمهوری شیلی با حضور هفت نامزد روز گذشته در این کشور برگزار شد، اما به دلیل آنکه هیچکدام از نامزد‌ها نتوانستند حد نصاب آرا را در دور نخست کسب کنند، این انتخابات به دور دوم کشیده شد.

سباستین پینیه را، رئیس جمهور سابق شیلی و یکی از میلیاردر‌های سرشناس این کشور، با کسب ۳۶.۶ درصد و الخاندرو گوییر، سناتور چپ میانه، با فقط ۲۲.۷ درصد آرا به دور دوم از انتخابات ریاست جمهوری راه یافتند. طبق قوانین انتخاباتی در شیلی، هر نامزد برای اعلام پیروزی دست کم به ۵۰ درصد از آرای مثبت نیاز دارد.

طبق گزارش رویترز، تاکنون ۹۸ درصد از آرا شمارش شده، اما به دور دوم کشیده شدن انتخابات قطعی است. دور دوم انتخابات شیلی ۱۷ دسامبر برگزار می‌شود و پیش بینی می‌شود رقابت فشرده‌ای میان پینیه را ۶۷ ساله و گوییر ۶۴ ساله شکل بگیرد. گوییر از هم اکنون در تلاش است هواداران دیگر نامزد‌های شکست خورده را با خود متحد کند.

کارشناسان سیاسی معتقدند پینیه را که در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ رئیس جمهور شیلی بود، از بخت بالاتری برای پیروزی برخوردار است.میچل باچله، رئیس جمهور کنونی شیلی، به دلیل دو دوره ریاست متوالی بر دولت، اجازه حضور در انتخابات امسال را نداشت.

پینیه را پس از راهیابی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به هوادارانش گفت: نتیجه به دست آمده مانند سال ۲۰۰۹ است. به یاد دارید که در سال ۲۰۰۹ نیز ما برنده انتخابات بودیم.