مذاکره‌کنندگان انگلیس و اتحادیه اروپا به توافقی در رابطه با خروج انگلیس از این اتحادیه دست یافتند.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ­مذاکره کنندگان انگلیسی و اتحادیه اروپا به توافقی در رابطه با خروج انگلیس از اتحادیه اروپاموسوم به برگزیت دست یافتند که بر مبنای آن لندن برای خروج از اتحادیه باید مبلغی بین ۴۵ تا ۵۵ میلیارد یورو ۵۳ الی ۶۳ میلیارد دلار بپردازد.

روزنامه دیلی تلگراف روز سه شنبه به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرد این توافق در نشستی در اواخر هفته گذشته در بروکسل به دست آمد، اما مبلغ نهایی که انگلیس باید بپردازد به این بستگی دارد که هر کدام از طرفین بر اساس یک روش توافق شده و محاسبات مشخص به چه مبلغی خواهد رسید.

این توافق می‌تواند یک پیشرفت عظیم باشد چرا که انگلیس خود را برای نشست ماه دسامبر اتحادیه اروپا آماده می‌کند که امید دارد در آن موافقت لازم برای ورود به مرحله بعدی مذاکرات دریافت کند که به چگونگی مناسبات تجاری دو طرف در آینده اختصاص خواهد داشت.

دو طرف هنوز بر سر دو موضوع اساسی حقوق شهروندان اروپایی ساکن انگلیس پس از برگزیت و آینده خط مرزی ایرلند اختلافات جدی دارند.

یکی از نقاط اختلاف این است که آیا سه میلیون و دویست هزار شهروند اروپایی که در حال حاضر در انگلیس زندگی می‌کنند پس از برگزیت در صورت هرگونه اختلاف حقوقی و قضایی می‌توانند به دیوان دادگستری اروپا مراجعه کنند و یا آنطور که لندن اصرار دارد باید مسائل حقوقی خود را ذیل دادگاه‌های انگلیس مطرح کنند.

دوطرف از هرگونه اظهارنظر قطعی در مورد میزان بدهی انگلیس به اتحادیه اروپا طفره می‌روند.

ترزا می‌نخست وزیر انگلیس پیشنهاد کرد کشورش تمامی سهم خود در بودجه سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا را بپردازد که نزدیک به بیست میلیارد یورو است.

اما به گفته برخی منابع آگاه، در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در لندن در اواخر هفته گذشته انگلیس موافقت کرد با افزایش دو برابری سهم خود در بودجه، تا چهل میلیارد یورو به بروکسل بپردازد.