وزارت کشور آلمان اعلام کرد برای آن دسته از پناهجویانی که موفق به دریافت مجوز اقامت نشده‌اند، کمک هزینه بازگشت به کشورهایشان پرداخت می‌شود.

به گزارش مرورنیوز، به نقل از راشاتودی وزارت کشور آلمان برای تشویق پناهجویان برای بازگشت به کشورهایشان، پیشنهاد جدیدی را مطرح کرده است. مقامات آلمانی اعلام آمادگی کردند به هر پناهجویی که با درخواست پناهندگی اش موافقت نشده این فرصت را داده می‌شود تا بدون درج مهر اخراج در مدارکش، مبلغی کمک هزینه از دولت دریافت کند و به کشور خودش بازگردد. به این ترتیب وزارت کشور آلمان تلاش می‌کند پناهجویانی را که در طرح سیاست در‌های باز آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور، به آلمان هجوم آوردند را تشویق به بازگشت به کشورهایشان کنند.

پیش از این نیز آلمان طرحی را برای حمایت از مهاجرانی که داوطلبانه تصمیم به ترک این کشور بگیرند، به اجرا گذاشته بود. در این طرح، به هر مهاجری که بیش از ۱۲ سال داشته و داوطلبانه درخواست پناهندگی خود را پس بگیرد، ۱۲۰۰ یورو پرداخت می‌شود تا به کشورش بازگردد. آن دسته از مهاجرانی که یک بار با درخواست پناهندگی آن‌ها مخالفت شده و از حق خود برای استفاده از دادگاه تجدیدنظر چشم پوشی کردند، ۸۰۰ یورو برای بازگشت به کشورشان دریافت می‌کنند. تمام کمک هزینه‌های ذکر شده برای کودکان زیر ۱۲ سال، نصف می‌شود.

در طرح جدید که کشور شما آینده شما حالا نام دارد، دولت آلمان بسیار دست و دلبازتر شده و علاوه بر اینکه کمک مالی طرح اول را به داوطلبان بازگشت به کشورهایشان پرداخت می‌کند، مبلغ ۳ هزار یورو برای هر خانواده مهاجر و تا ۱۰۰۰ یورو برای هر فرد تنها بدون خانواده در نظر گرفته است.

البته مهلت تعیین شده برای استفاده از کمک هزینه اضافی در طرح دوم، محدود است و مهاجران فقط تا فوریه ۲۰۱۸ فرصت دارند تا اعلام کنند قصد دارند به کشورهایشان بازگردند و از کمک‌های دولت آلمان بهره‌مند شوند.

اعلام سیاست در‌های باز که آنگلا مرکل برای پذیرش پناهجویان در نظر گرفته بود، موجب هجوم پیش بینی نشده سیل مهاجران از خاورمیانه و شمال آفریقا به آلمان شد. تا سال ۲۰۱۵ بیش از یک میلیون مهاجر وارد آلمان شدند که بسیاری از آن‌ها غیرقانونی از مرز‌ها عبور کرده بودند.
آلمان در سال گذشته درخواست پناهندگی ۳۰۰ هزار نفر را رد کرد، در سال جاری نیز ۲۰۰ مهاجر از این کشور اخراج می‌شوند.