مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر این‌که روابط اروپایی‌ها و ایران پس از حصول برجام وارد مرحله‌ای جدید شده است، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم توافقی که کارساز بوده و به اهدافش رسیده است، از بین برود.

به گزارش مرور نیوز، فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنان خود در نشست مقدماتی پارلمان اروپا در استراسبورگ با اشاره به اینکه تنش‌ها در سوریه، یمن، بیت‌المقدس و شبه جزیره کره ادامه دارد و جهان این روزها خطرناک شده است، گفت: با توجه به این وضعیت، ادامه اجرا و حفظ توافق هسته‌ای با ایران یک ضرورت است. ما نمی‌توانیم یک تنش دیگر در خاورمیانه و یک بحران هسته‌ای دیگر را تاب بیاوریم. ما نمی‌توانیم تحمل کنیم که اعتبار یک توافق چند جانبه که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل نیز رسیده است، تضعیف شود و همچنین نمی‌توانیم توافقی را که کارساز بوده و به اهدافش رسیده است، از بین ببریم.

موگرینی با بیان این‌که توافق هسته‌ای برای امنیت اتحادیه اروپا، منطقه و فراتر از آن ضروری است، اظهار کرد: این توافق به ویژه با توجه به بحران هسته‌ای با کره شمالی بسیار اهمیت دارد. ما با توافق هسته‌ای توانستیم قوی‌ترین نظام راستی‌آزمایی را ایجاد کنیم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تاکنون 9 بار تایید کرده است که ایران به تمام تعهدات هسته‌ای‌اش عمل می‌کند.

بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، وی در ادامه گفت: 12 سال مذاکرات به شدت سخت تحت رهبری اتحادیه اروپا سبب شد تا به این نتیجه دست پیدا یابیم. مذاکره مجدد بر سر توافق یا بخشی از آن به هیچ عنوان یک گزینه نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند با حسن نیت این‌گونه تصور کند که این یک راه معتبر برای دنبال کردن است.

حفظ این توافق در راستای منافع مشترک ما و بهترین راه برای آمریکا است

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: پس از آنکه رئیس‌جمهور ترامپ استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران را اعلام کرد، ما اروپایی‌ها موضع خود را بسیار شفاف نشان دادیم. حفظ این توافق در راستای منافع مشترک ما و بهترین راه برای آمریکا است تا به نگرانی‌هایش در زمینه امنیتی که نگرانی ما نیز هست، رسیدگی کند.

برنامه موشکی بالستیک ایران و منطقه برای اروپا هم نگران‌کننده است

موگرینی با تاکید بر اینکه برنامه موشکی بالستیک ایران و منطقه برای اروپا هم نگران‌کننده است، بیان کرد: اما این مسائل نباید در برنامه جامع اقدام مشترک برجام دخیل شود و باید به شکلی مناسب و جداگانه رسیدگی شود. نابود کردن یک توافق هسته‌ای که کارساز است ما را در موقعیتی بهتر برای بررسی موارد دیگر قرار نمی‌دهد بلکه خلاف آن واقع خواهد شد.

وی ادامه داد: ما همواره در تماس‌های‌مان با ایران همین کار را انجام می‌دهیم و درباره تمامی مسائل روی میز، از همکاری گرفته تا موارد دشوار، تمام موضوعات منطقه با یکدیگر رایزنی می‌کنیم.

این مقام ارشد اروپایی تصریح کرد: ما بیش از دو سال است که روابطی بسیار صریح با ایران داریم؛ همیشه درباره اختلاف نظرهای‌مان باز هستیم و همواره تلاش می‌کنیم تا بهترین راه را برای حل آنها بیابیم. این رویکرد به علاوه، مذاکرات ما در خصوص حقوق بشر را نیز پیش برده است. ما هنوز اختلاف‌نظرهای قطعی با ایران داریم اما با یکدیگر توافق کرده‌ایم که روی نتایج ملموس تمرکز داشته باشیم.

موگرینی گفت که از زمان حصول توافق هسته‌ای روابط اتحادیه اروپا با ایران وارد مرحله‌ای جدید شده که همیشه هم آسان نیست و موانعی دارد، اما یک مرحله جدید است.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه سخنان خود به روابط تجاری میان دو طرف اشاره کرد و گفت که سطح این روابط در نیمه اول سال 2017 در مقایسه با مدت مشابه در سال 2016، 94 درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: صادرات نفت به زمان پیش از تحریم رسیده و میلیاردها بدهی نفتی بازگردانده شده است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در حال گسترش است و دولت ایران نیز اعلام کرد که این سرمایه در مقایسه با سال گذشته رشد 55 درصدی داشته است. هرچند بخش بانکداری و مالی به دلیل یک سری مسائل هنوز مشکلاتی دارد اما کار مهمی برای بهبود این وضعیت همچنین از سوی طرف ایرانی انجام شده است.

موگرینی همکاری در زمینه استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای را از دیگر ابعاد توافق هسته‌ای دانست و گفت: همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز ما برجام را از طریق شفاف سازی بیشتر تقویت خواهد کرد. این همکاری برای ما و حتی برای مردم ایران بسیار اهمیت دارد. من از شما می‌خواهم به یاد بیاورید که جوانان ایرانی، دختران و پسران و نه حتی جمعیت جوان این کشور توافق هسته‌ای را جشن گرفتند. بنا بر این، من معتقدم که ما وظیفه داریم به این مردم و رهبری ایران نشان دهیم که به نفع آنها است دروازه کشورشان را باز نگه دارند و همکاری بیشتری داشته باشند چراکه این کار منافع بیشتری را عاید آنها خواهد کرد. این به نفع آنها و به نفع ما است.

وی همچنین تاکید کرد: توافق با ایران از یک تنش هسته‌ای در خاورمیانه جلوگیری کرد و نشان داد که دیپلماسی بهترین راه برای غلبه بر مشکلات باقی‌مانده و قدیمی است که گاهی اوقات حل‌شان غیرممکن به نظر می‌آید. این چیزی است که ما فراموش نکرده‌ایم، چراکه معتقدیم یک تعامل ضروری و دیپلماتیک با ایران می‌تواند به نفع کل منطقه باشد و از تنش منطقه‌ای که جهان را بی‌ثبات خواهد کرد، جلوگیری کند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: اجازه دهید بگویم که در این شرایط پیچیده در منطقه و جهان، پارلمان اروپا مسوولیت خود را برای امنیت مشترک‌مان انجام داده است و من قدردان این موضوع هستم. من همچنین از شما به دلیل تماس‌های‌تان با کنگره آمریکا و سفر هیات روابط با ایران به این کشور تشکر می‌کنم که همواره در تعامل و همکاری خوبی با من و تیم‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، بوده است.