کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفته است که اگر دادگاه یک روز حکم دهد که نسل کشی علیه اقلیت مسلمان روهینجا در میانمار صورت گرفته، اصلا شگفت زده نمی‌شود.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به شبکه خبری بی.بی.سی گفت که حملات علیه روهینجایی‌ها کاملا با برنامه ریزی صورت گرفته و از آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار خواست تا اقدامات بیشتری را برای توقف اقدامات نظامی علیه این افراد انجام دهد.

وی که پیشتر اقدامات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینجا را پاکسازی قومیتی خوانده، گفت اگر دادگاهی حکم کند که این اقدام نسل کشی بوده، شگفت زده نمی‌شود.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت:‌ براساس مولفه هایی که به شما ارائه می‌شود نمی توان احتمال این مساله را رد کرد که نسل کشی رخ داده است.

وی ادامه داد: اگر دادگاهی برگزار شود و حکم به نسل کشی داده شود من اصلا شگفت زده نمی‌شوم.

میانمار هرگونه جنایت علیه روهینجا را رد می‌کند و قبلا هم انتقادهای سازمان ملل را رد کرده بود. ارتش میانمار نیز گفته که سرکوب‌ها یک عملیات مشروع مقابله با شبه نظامیان در راخین بوده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین گفته که واکنش ناامید کننده میانمار به نگرانی‌های جامعه بین الملل درباره وضعیت روهینجایی ها باعث شده تا وی بابت اوضاع کنونی در میانمار نگران باشد.

وی گفت که نگران این است گروه‌های افراطی وارد اردوگاه‌های بزرگ آوارگان در بنگلادش شوند و دست به حملات بیشتر علیه میانمار و حتی بنگلادش بزنند.

870 هزار روهینجایی شامل 660 هزار تنی که پس از 25 اوت سال جاری میلادی به بنگلادش رفته‌اند، هم اکنون در این کشور آواره هستند.