رویترز در گزارشی نوشت: اگر پیش‌نویس سند جدید دولت ترامپ واقعیت داشته باشد، می‌تواند خطر وقوع جنگ هسته‌ای را در پی داشته باشد.

به گزارش مرور نیوز، رویترز در گزارشی نوشت: اگر پیش‌نویس سند خط‌مشی جدید دولت ترامپ واقعیت داشته باشد، خطرات زیادی در رابطه با گسترش استفاده از سلاح‌های هسته‌ای جدید می‌تواند به دنبال داشته باشد؛ چراکه این سند صرحتا امکان پاسخ هسته‌ای به حملات عمدتا غیرهسته‌ای را برای آمریکا باز می­‌گذارد.

پنتاگون درباره این سند که توسط سایت هافینگتون پست به بیرون درز کرده، اظهارنظری نکرده و باعث انتقاد شدید کارشناسان کنترل تسلیحات شده است. کارشناسان ابراز نگرانی کردند که این سند می‌تواند سبب افزایش خطر جنگ هسته‌ای در جهان شود.

وزارت دفاع آمریکا روز جمعه اعلام کرد که در این سند درباره اقدامات پیش از تصمیم‌گیری، نسخه‌های پیش نویس و تجدیدنظرها بحث نشده است.

ترامپ7

بررسی وضعیت هسته ای هنوز کامل نشده است

پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد: بررسی وضعیت هسته‌ای هنوز کامل نشده است و در نهایت بررسی و به تایید رئیس جمهور و وزیر دفاع آمریکا خواهد رسید.

یک منبع آگاه به رویترز گفت پیش نویس این سند معتبر است. اما مشخص نکرد که این همان نسخه‌ای است که تحویل رئیس جمهور خواهد شد یا نه.

باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا، در بررسی وضعیت هسته‌ای در سال 2010، تمایل خود را برای کاهش نقش سلاح‌های هسته‌ای بیان داشت. این آخرین باری بود که سند خط مشی ایجاد شد.

در سند پیش‌نویس دولت ترامپ آمده است فرضیه‌های زمان اوباما درباره جهان که در آن سلاح‌های هسته‌ای کمتر به کار می‌آیند، غلط از آب درآمده است. در این سند آمده است که خطرات در جهان اکنون بیشتر از گذشته شده است.

در این سند نقش سلاح‌های هسته‌ای نیز به عنوان یک نیروی بازدارنده دشمنان مورد تاکید است و همانطور که انتظار می‌رود در این سند از هزینه‌های مربوط به نوسازی زرادخانه‌های هسته‌ای قدیمی در آمریکا حمایت می‌شود.

روسیه وچین در حال نوسازی زراد خانه هسته ای خودشان هستند

در پیش‌نویس این سند آمده است: «روسیه و چین در حال نوسازی زرادخانه هسته‌ای خودشان هستند و اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌ای کره شمالی نیز صلح منطقه‌ای و جهانی را تهدید می‌کند. آمریکا در عین اینکه به همه تعهدات خود پایبند است، توسعه موشک کروز دریاپایه با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دنبال خواهد کرد. آمریکا همچنین تعدادی از موشک‌های بالستیک با قابلیت شلیک از زیردریایی را نیز تقویت خواهد کرد.»

دفتر بودجه کنگره پیش بینی کرده است که نوسازی و نگهداری زرادخانه هسته‌ای آمریکا در سی سال آینده بیش از 2 هزار میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.

بازدارندگی هسته ای موثر هزینه کمتری نسبت به جنگ خواهد داشت

این سند به دنبال آن است که این هزینه‌ها را مدنظر قرار دهد و تقریبا نصف هزینه‌های پیش بینی شده در آن مربوط به نگهداری انبار زرادخانه است. همچنین در این سند آمده است بازدارندگی هسته‌ای موثر هزینه کمتری نسبت به جنگ خواهد داشت.

مایکلا داج، تحلیلگر بنیاد هریتیج، درباره این سند گفت: به نظر می‌رسد در پیش نویس این سند در خصوص زمان و چگونگی اقدام تلافی‌جویانه آمریکا عمدا مبهم صحبت شده است تا آمریکا از بازدارندگی بهتری در برابر کشور‌های متخاصم برخوردار باشد.