وزیر امورخارجه پیشین آمریکا به همراه سرپرست تیم مذاکره کننده هسته‌ای و جمعی از مقامات امنیت ملی سابق این کشور بیانیه روز گذشته دونالد ترامپ درباره برجام را محکوم کردند.

به گزارش مرور نیوز، به نوشته نشریه پولتیکو، جمعی از مقامات امنیت ملی پیشین آمریکا، از جمله جان کری وزیر امور خارجه و وندی شرمن مسوول ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای این کشور در دوره اوباما با انتشار بیانیه‌ای شروط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای اصلاح برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را محکوم و تاکید کردند که دیپلماسی همچنان موثر است.

در بیانیه این مقامات آمده است: امروز ما فهمیدیم طرح رئیس‌جمهور شامل زورگویی به همپیمانان‌مان برای اصلاح متن توافقی است که آنها می‌دانند در تامین امنیت مشترک‌مان کارساز بوده است و به‌ صورت علنی نیز اعلام کرده‌اند که تمایلی به اصلاح آن ندارند.

این مقامات هشدار دادند: اقدام آمریکا برای نقض یا خروج از توافق هسته‌ای با ایران، رابطه دو سوی اقیانوس اطلس و ائتلاف‌های‌مان را تضعیف می‌کند؛ ائتلاف‌هایی که امری ضروری در طیف وسیع سیاست‌ها از موضوعات اقتصادی گرفته تا مبارزه با تروریسم است.

فیلیپ گوردون، یکی از مقامات امنیت ملی پیشین در دولت اوباما نیز که به وی درباره این مذاکرات مشاوره می‌داده است، گفت: تصمیم ترامپ، این توافق را فعلا زنده نگه می‌دارد اما آن را در مسیر فروپاشی قرار داده است.

گوردون درباره مطرح شدن یک اصلاحیه قانونی یا پیشنهادی از جانب اروپا که بتواند این توافق را نجات دهد، ابراز تردید کرد.

وی تصریح کرد: اروپایی‌ها و دموکرات‌ها در کنگره احتمالا به دنبال راه‌هایی برای ارائه طرحی به ترامپ برای جلوگیری از اجرای تهدید او در جهت از بین بردن توافق هسته‌ای پس از این چهار ماه هستند اما تغییرات سطحی و ظاهری، احتمالا کافی نیست. حتی اگر آنها دست به تغییرات یک‌جانبه در تعهدات آمریکا بزنند به سختی می‌توان پیش‌بینی کرد آیا ایران نیز دست به اقدامات یک‌جانبه می‌زند یا خیر.

هم‌چنین بنا بر گزارش پایگاه خبری هیل، وندی شرمن که سرپرستی تیم آمریکا را در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 برعهده داشت، در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ درباره برجام گفت که اگر رئیس‌جمهور این توافق را حفظ نکند، به اعتبار آمریکا صدمه می‌زند.

شرمن در یک کنفرانس تلفنی تاکید کرد: بعید است اروپایی‌ها با توافق جدیدی با آمریکا بدون حضور طرف‌های دیگر این توافق از جمله ایران، چین و روسیه موافقت کنند.

وی افزود: من نمی‌توانم فرایندی را تصور کنم که دیگر بازیگران این توافق اولیه در آن حضور نداشته باشند.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ جمعه شب (22 دی‌ماه) در بیانیه‌ای درباره برجام اعلام کرد: امروز من تعلیق تحریم‌ ایران را اعلام می‌کنم اما این در راستای تضمین توافق با متحدان اروپایی واشنگتن برای رفع نواقص توافق هسته‌ای ایران و آخرین فرصت است در صورت عدم دستیابی به این توافق‌، آمریکا دیگر تمدید تعلیق تحریم‌های ایران را انجام نمی‌دهد و از توافق هسته‌ای خارج می‌شود. اگر در هر زمانی من به این نتیجه برسم که چنین توافقی قابل دستیابی نیست فورا از برجام خارج می‌شوم و هیچ کس نباید به حرف من شک کند.

ترامپ هم‌چنین به کشورهای اروپایی اعلام کرد: اگر کشورهای دیگر در طول این فرصت سه ماهه در راستای رسیدن به این توافق عمل نکنند، من توافق آمریکا با ایران را لغو می‌کنم؛ این کشورها هستند که انتخاب می‌کنند با ما همکاری نکنند و در کنار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و مردم ایران بمانند.

وی هم‌زمان با این موضوع، دولت آمریکا همان طور که پیش از این اعلام کرده بود، تحریم‌هایی را نیز علیه برخی از افراد، شرکت‌ها و نهادهای ایرانی و همچنین تعدادی از شرکت‌ها و افراد خارجی که با ایران همکاری می‌کنند به بهانه نقض حقوق بشر و همچنین سانسور اطلاعات اعمال کرد.

اما جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات ترامپ و تحریم‌های اعمال شده علیه 14 فرد و شرکت ایرانی و مرتبط با ایران، اعلام کرد که "برجام یک سند معتبر بین المللی است و به هیچ عنوان قابل مذاکره مجدد نیست و هیچ اقدامی فراتر از تعهدات خود در برجام را انجام نخواهد داد. هیچ تغییری در این توافق را نه اکنون و نه در آینده نخواهد پذیرفت، و اجازه نمی‌دهد هیچ ارتباطی بین برجام و هر موضوع دیگری برقرار گردد. "