دفتر دادستان کل گواتمالا، دستگیری یکی از اعضای کنگره این کشور را به اتهام طرح قتل دو روزنامه‌نگار در سال 2015 تایید کرد.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، دادستانان و بازرسان گواتمالا همراه با کمیسیون بین‌المللی مخالفت با مصونیت قضایی در گواتمالا اظهار کردند: خوارز رامیرز، سیاستمدار و عضو کنگره گواتمالا طرح ترور "دانیلو افراین زاپون لوپز" و "فدریکو بنجامین سالازار گرونیمو"، دو روزنامه‌نگار این کشور که در ماه مارس 2015 کشته شدند را ترتیب داده بود.

خوارز صبح روز گذشته در نزدیکی خانه‌اش دستگیر و به گواتمالاسیتی منتقل شد. وی در اظهارات خود در جلسه دادگاه، خود را بی‌گناه دانست.

این سیاستمدار گواتمالایی به خبرنگاران گفت: کسی که اشتباهی مرتکب نشده، از چیزی نمی‌ترسد. به همین دلیل من به نام پروردگار که همه چیز را روشن خواهد کرد، اینجا هستم. با مطبوعات صحبت کنید تا متوجه شوید که من هرگز، هرگز با رسانه‌ها مشکلی نداشته‌ام.

خوارز از سال 2012 تا ۲۰۱۵، شهردار شهر "سن آنتونیو لا یونین" بود و پس از آن به کنگره گواتمالا وارد شد. به گفته بازرسان، زاپون که روزنامه‌نگار روزنامه "پرنسا لبره" بود، به دلیل کار روی موضوع فساد در شهرداری در زمان خوارز مورد حمله قرار گرفت.

دسامبر گذشته، خزانه داری آمریکا خوارز را بر مبنای به اصطلاح "قانون ماگنیتسکی" علیه ناقضان "حقوق بشر" به اتهام صدور دستور انجام این حملات، تحریم کرد.

در سال ۲۰۱۵، رسانه‌های محلی گزارش کردند، خوارز خود را دوست زاپون توصیف و اقرار کرده بود که در روز قتل این روزنامه‌نگار با وی ملاقات داشته است.

وی به رسانه‌های محلی گفت: به دلیل همین دیدار است که آنان می‌خواهند من را مورد بازجویی قرار دهند اما من در پرونده قتل او هیچ دستی ندارم.