وزیر خارجه آمریکا از متحدان این کشور خواست قوانین تحریم دریایی را در قبال کره شمالی به اجرا دربیاورند.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه آمریکا از متحدانش خواست تاقوانین تحریم دریایی را در قبال کره شمالی به اجرا دربیاورند. « رکس تیلرسون»، وزیر امور خارجه آمریکا و کریستیا فریلند، همتای کانادایی او میزبان مذاکرات ونکوور بودند و از قدرت‌های جهانی خواستند تا از تدابیر ممنوعیت دریایی حمایت کنند.

آمریکا و کانادا در کنار ژاپن، کره‌جنوبی و سایر قدرت‌ها برای دیدارهای عالی‌رتبه گردهم آمدند و مجددا بر خلع سلاح هسته‌ای کامل، قابل تایید و غیر قابل بازگشت متعهد شدند.

در این نشست دو روزه که چین و روسیه در آن حضور نداشتند، تاکتیک‌های جدید برای رهگیری محموله‌های غیر قانونی مواد هسته‌ای یا واردات محصولات تحریم ‌شده، جزو مهمترین تدابیری بود که روی آن تاکید شد.    

بسیاری از ناظران و حتی خود پکن و مسکو ارزش برگزاری چنین نشستی با حضور متحدان سابق جنگ کره را برای مذاکره درباره مساله‌ای که چین همچنان کلید موفقیت دیپلماتیک آن است، زیر سوال بردند. همچنین به اعتقاد بسیاری، تفاوت چشمگیری میان لحن جنگ‌طلبانه تارو اونو، نماینده و وزیر خارجه ژاپن و لحن محتاطانه کانگ کیونگ-وا، نماینده کره‌جنوبی وجود داشت که گفته بود مذاکرات اخیر دو کره نشانه‌ای از کارآمدی تحریم‌هاست.   

اما پس از اینکه نشست برگزار شد، تیلرسون تاکید کرد متحدان آمریکا همچنان متحد باقی خواهند ماند و وی به کار با چین و روسیه برای اجرای تحریم‌های تحت حمایت سازمان ملل متحد و مجبور کردن کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی به مذاکرات درباره خلع‌ سلاح هسته‌ای کشورش ادامه خواهد داد.

او گفت: اتحاد و هدف مشترکمان با دیگران در این منطقه، خصوصا چین و روسیه، به رغم تلاش‌های گاه و بیگاه کره‌شمالی برای تفرقه‌افکنی و ایجاد اختلاف همچنان باقی می‌ماند. ما درباره اهمیت همکاری برای مقابله با دور زدن تحریم‌ها و قاچاق بحث و رایزنی کردیم و همچنین خواستار اقدامی برای تقویت عملیات‌های بازدارنده دریایی در بعد جهانی برای خنثی شدن انتقال‌های غیر قانونی کشتی به کشتی شدیم.

کره‌شمالی به دور زدن تحریم‌ها متهم است و برخی کارشناسان می‌گویند اقدام کره‌شمالی به عنوان یک اقدام جنگی باید در نظر گرفته شود.

در ادامه رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا هشدار داد، اگر کره‌شمالی برای رها کردن تسلیحات هسته‌ای خود که تهدیدی رو به رشد علیه ایالات متحده است گزینه مذاکره را انتخاب نکند، ممکن است با یک واکنش نظامی روبرو شود.

پس از نشست متحدان آمریکا درباره چگونگی تشدید فشارها برای اجرای تحریم‌ها، تیلرسون تاکید کرد دولت ترامپ به دنبال یک راه‌حل دیپلماتیک برای حل بن‌بست هسته‌ای است اما هنوز پیونگ‌یانگ خودش را به عنوان "شریک معتبری در مذاکرات" نشان نداده است. او گفت مذاکرات آمریکا-کره‌شمالی به یک "توقف پایدار" رفتار تهدیدآمیز نیاز دارد.

تیلرسون از پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا کاخ سفید یک اقدام نظامی محدود علیه پیونگ‌یانگ را در نظر دارد یا خیر خودداری کرد. پیشتر برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که دولت ترامپ از اقدام نظامی علیه کره‌شمالی حمایت می‌کند تا بینی رهبر این کشور را به خاک بمالد.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه آیا آمریکایی‌ها باید نگران احتمال وقوع جنگ باشند، گفت: درباره شرایط کنونی همگی ما باید کاملا هوشیار و منطقی باشیم.

او تاکید کرد کره‌شمالی همچنان در روند پیشرفت‌ چشمگیر در تسلیحات هسته‌ای خود از طریق آزمایش‌های بمب‌های هیدروژنی و پیشرفت در سامانه‌های موشکی قاره‌پیمای خود قرار دارد. باید بپذیریم که تهدید هر روز بزرگتر می‌شود و اگر کره‌شمالی مسیر مشارکت، گفت‌وگو و مذاکره را انتخاب نکند آنها خودشان باعث تحریک به اجرای یک گزینه می‌شوند.

اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا پس از گردهمایی ۲۰ کشور که در جنگ کره طرف آمریکا بودند، در ونکوور مطرح شد. این کشورهای متحد درباره صداقت کره‌شمالی در گشایش دیپلماتیک اخیر با کره‌جنوبی تردید دارند.