حزب چپ میانه 'سوسیال دمکرات' آلمان (SPD) امروز (یکشنبه) در اجلاسی فوق العاده در شهر بن، درباره توافق اولیه برای تشکیل دولت ائتلافی با حزب دمکرات مسیحی آنگلا مرکل (CDU) رای خواهد گرفت که نتیجه آن اهمیت زیادی برای ثبات سیاسی در آلمان و اروپا دارد.

به گزارش مرور نیوز، 600 تن از نمایندگان و 45 عضو هیات رئیسه حزب سوسیال دمکرات در یک اجلاس فوق العاده در شهر بن در غرب آلمان گرد هم می آیند تا نظر خود را درباره توافق اولیه تشکیل دولت ائتلافی با حزب دمکرات مسیحی آنگلا مرکل اعلام کنند. این رای گیری برای آلمان و همچنین برای اروپا اهمیت زیادی دارد، زیر رای منفی به معنی این است که مرکل یا باید به فکر تشکیل دولت اقلیت با یکی از احزاب دیگر باشد که دولت بی ثباتی خواهد بود یا اینکه انتخابات مجدد برگزار کند که در آن صورت نیز مشخص نیست که نتیجه بهتر از وضعیت فعلی باشد و به هر حال بی ثباتی و بن بست سیاسی در بزرگترین قدرت اقتصادی اروپا تاثیراتی بر کل اروپا خواهد داشت.

رای گیری

نتیجه رای منفی در کنگره حزب سوسیال دمکرات چیست؟

'هورست زیهوفر' رئیس حزب 'سوسیال مسیحی' حزب خواهری دمکرات مسیحی در ایالت بایرن، به روزنامه 'بلید' گفته که رای منفی در کنگره حزب سوسیال دمکرات یک فاجعه سیاسی برای آلمان خواهد بود .
مارتین شولتس رئیس حزب سوسیال دمکرات آلمان شنبه شب (دیشب)، با انتشار عکسی از سالن در حال آماده سازی سخنرانی امروز یکشنبه در توییتر شخصی خود، ضرورت وجود یک اروپای قوی را مورد تاکید قرار داد.
شولتس در روزهای اخیر در تلاش بوده تا اعضای مردد حزب در سرتاسر آلمان را به تشکیل دوباره دولت 'ائتلاف بزرگ' (GroKo) با حزب دمکرات مسیحی مرکل متقاعد سازد.
وی در نامه ای خطاب به اعضای حزب بر اهمیت رای گیری روز یکشنبه برای آینده آلمان، اروپا و حزب سوسیال دمکرات تاکید کرد. شولتس هشدار داد که رای منفی اعضای حزب منجر به برگزاری انتخابات مجدد خواهد شد و مردم آلمان احتمالا محافظه کارها (حزب مرکل) و همچنین سوسیال دمکراتها را تنبیه خواهند کرد. وی روز پنجشنبه ابراز خوشبنی کرد که رای مثبت در کنگره حزب به دست خواهد آمد.
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز که برای ورود به چهارمین دوره صدر اعظمی خود به بن بست سیاسی خورده و اکنون سرنوشت سیاسی او در دست اعضای حزب سوسیال دمکرات قرار دارد، از آنان خواسته است که 'تصمیمی مسئولانه' بگیرند.
در طرح اولیه 28 صفحه ای توافق دو حزب، کلیات اصول کاری دولت آینده مشخص شده که متضمن افزایش هزینه ها در برخی مسائل اجتماعی مانند نگهداری از کودکان، آموزش و حقوق مستمری بگیران و در واقع اعطای امتیازهایی به سوسیال دمکراتها بوده است.
با این حال منتقدان در درون حزب سوسیال دمکرات از ناکامی رهبران حزب برای کسب امتیاز درباره افزایش مالیات ثروتمندان یا تجدیدساختار نظام بهداشت و درمان آلمان ناراضی هستند. دو حزب همچنین بر لزوم اتحاد با فرانسه برای پیشبرد اصلاحات در اتحادیه اروپا تاکید کرده اند.
در همین حال مرکل روز جمعه در پاریس با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه دیدار کرد و دو طرف دورنمای اصلاحات در منطقه یورو را مورد بررسی قرار دادند و بر تعهد خود به تقویت اتحادیه اروپا تاکید کردند. مکرون اعتبار اروپایی حزب سوسیال دمکرات آلمان را مورد تاکید قرار داد و گفت که طرح اولیه دولت ائتلافی پیشنهادی در آلمان بروشنی نشان دهنده آمال اروپایی است.
وی بدین ترتیب بطور تلویحی و غیرمستقیم حمایت خود را از تشکیل دولت 'ائتلاف بزرگ' در آلمان اعلام کرد.

 

شریکان اروپایی آلمان بی صبرانه در انتظار تشکیل دولت جدید

انتخابات پارلمانی آلمان دوم مهرماه (24م سپتامبر 2017) برگزار شد که با ریزش آرای هر دو حزب بزرگ آلمان و ورود حزب راست افراطی 'آلترناتیو برای آلمان' به عنوان سومین حزب بزرگ به پارلمان همراه بود و هنوز دولت جدید تشکیل نشده است. پس از آنکه مذاکرات حزب دمکرات مسیحی مرکل با دو حزب دمکرات های آزاد (لیبرال) و سبزها برای تشکیل ائتلاف موسوم به 'جامائیکا' به علت اختلافات در مورد سیاست های مختلف پس از حدود یک ماه، یکشنبه شب 28 آبان ماه به شکست انجامید، مرکل مذاکرات سیاسی با حزب سوسیال دمکرات شریک دولت قبلی را برای تشکیل مجدد دولت ائتلافی با این حزب آغاز کرد.
حزب اتحاد دمکرات مسیحی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و حزب سوسیال دمکرات پس از مذاکرات طولانی پنجشنبه شب 21م دی ماه در مورد کلیات تشکیل دولت ائتلافی و آغاز مذاکرات رسمی دراین زمینه به توافق رسیدند که این مساله، امیدواریها برای تشکیل دولت و خروج آلمان از بن بست سیاسی را افزایش داد.
توافق به دست آمده بین رهبران احزاب و پارلمان راه را برای مذاکرات مبسوط در هفته های آینده هموار می کند. 'ژان کلود یونکر' رئیس کمیسیون اروپا از توافق حاصل شده در آلمان استقبال کرد و آن را کمکی بزرگ، مثبت و با نگاه به آینده توصیف کرد.
شریکان اروپایی آلمان بی صبرانه در انتظار تشکیل دولت جدید این کشور برای کمک به پیشبرد مذاکرات برگزیت، اصلاحات منطقه یورو و همچنین طرحهای دیپلماتیک اتحادیه اروپا هستند.
نتیجه یک نظرسنجی جدید که روز پنجشنبه گذشته منتشر شد نشان داد 61 درصد از رای دهندگان این حزب طرفدار پیشبرد مذاکرات با حزب مرکل برای تشکیل دولت هستند. در صورت رای مثبت نمایندگان حزب در کنگره فوق العاده روز یکشنبه، مذاکرات دو حزب در هفته های آینده برای رسیدن به توافق نهایی ادامه خواهد یافت و شولتس وعده داده که توافق نهایی را نیز در بین حدود400 هزار تن اعضای حزب به رای خواهد گذاشت.
باری به نظر می رسد که مرکل حتی در صورت موفقیت در تشکیل دولت جدید با سوسیال دمکرات ها نیز در چهارمین دوره صدر اعظمی خود دوره دشواری در پیش رو خواهد داشت بخصوص که کرسی های این ائتلاف در مجلس آلمان نیز کاهش یافته است.
این دو حزب که در پارلمان قبلی 80 درصد کرسی ها را در اختیار داشتند، در پارلمان جدید آلمان 53 درصد کرسی ها را دارند. برخی کارشناسان سیاسی پیش بینی کرده اند که هر چند انتظار میرود مرکل بن بست سیاسی کنونی را پشت سر بگذارد اما موضوع جانشینی او - شاید حتی پیش از به پایان رسیدن چهارمین دوره صدر اعظمی - از هم اکنون در صحنه سیاسی آلمان مطرح است .