رئیس جمهوری ترکیه از پیشروی ارتش این کشور تا استان ادلب سوریه با وجود درخواست ترامپ مبنی بر محدود ماندن ابعاد عملیات شاخه زیتون خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرد که واحدهای نظامی او در شمال غربی سوریه به سوی ادلب پیشروی خواهند کرد. شهر ادلب در کنترل شورشیان عرب سوریست و ارتش ترکیه هم‌اکنون نیز در بخش‌های شمالی آن مستقر شده است. مناطق وسیعی از این استان شمال غرب سوریه در کنترل جبهه النصره و متحدان آن است.

اردوغان که در تجمع هواداران حزب اسلامی و محافظه‌کار «عدالت و توسعه» در نزدیکی استانبول سخن می‌گفت، افزود: «ممد کوچک من به سمت عفرین خواهد رفت و انشاءالله به سوی ادلب پیشروی خواهد کرد.»

«ممد» نام عزیز کرده‌ برای سربازان ترک است. اردوغان گفت دولت او مصمم است هر چیزی را که از نظر او تهدیدی برای ترکیه است «مانند یک نورد آسیاب له کند.»

رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه ۲۶ ژانویه گفت که واحدهای نظامی ترکیه از عفرین به سوی منبیج در سرحدات ترکیه پیشروی خواهند کرد.

جنگ یمن

تداوم عملیات عفرین

اردوغان در آنکارا گفت که ترکیه شهر منبج را «پاکسازی» خواهد کرد و «تا مرز ترکیه هیچ تروریستی را باقی نخواهد گذارد.» شهر منبج در کنترل کامل نیروهای کرد موسوم به «یگان‌های خلق» (YPG) است که از سوی آمریکا حمایت می‌شوند و یکی از متحدان اصلی آمریکا در مبارزه علیه نیروهای داعش در سوریه محسوب می‌شوند.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرده است که هربرت ریموند مک‌ماستر، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در یک تماس تلفنی با سخنگوی اردوغان روز جمعه ۲۶ ژانویه اعلام کرده است که آمریکا به کمک‌های تسلیحاتی خود به یگان‌های مدافع خلق سوریه خاتمه خواهد داد.

سایت آلمانی «تاگس‌شاو» در ادامه می‌نویسد که خبر قطع کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به کردهای سوریه هنوز توسط مقامات رسمی آمریکا نه تایید و نه تکذیب شده است.