سفیر روسیه در تهران با تاکید بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای با ایران، دقیقا به شکل کنونی آن، نقش ایران در حل و فصل اوضاع سوریه را نیز بسیار مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری «نووستی»، سفیر روسیه در ایران با تاکید بر حفظ توافق هسته ای و تداوم برجام گفت:«مقامات ایران دیدگاه بسیار منفی نسبت به اظهارات دولت جدید آمریکا در رابطه با بد بودن توافق هسته‌ای و تلاش آنها برای به اصطلاح «اصلاح و بهبود» آن دارند. واضح است که مقامات تهران با تغییر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) موافق نیستند و من معتقدم که از لحاظ منطقی، حق کاملا با آنهاست، به این دلیل که طرف آمریکایی زیر این توافقنامه بین المللی را امضا کرده و اکنون باید به مفاد آن پایبند باشد. اگر واشنگتن توافق هسته‌ای با تهران را تغییر دهد، بطور منطقی این سوال پیش خواهد آمد که بعد از این آیا می توان دیگر به آمریکایی‌ها اعتماد کرد؟ مسلما نه.»

"لوان جاگاریان" تاکید کرد که برجام نتیجه سال ها کار نه چندان ساده جامعه جهانی، از جمله خود مقامات آمریکایی است. توافق هسته‌ای با ایران، سندی بسیار شکننده و برقرار کننده توازن بین منافع همه طرفین است و بسیار اهمیت دارد که در همین شکل کنونی آن حفظ شود.

روسیه و ایران در زمینه سوریه همکاری فعال و بسیارخوبی دارد

جاگاریان همچنین در پاسخ به سوال دیگری یادآور شد: تهران نقش بسیار مثبتی در بهبود اوضاع سوریه ایفا کرده است.

وی توضیح داد: «علیرغم نظر کشورهای غربی، ما دیدگاه متفاوتی نسبت به سیاست ایران در منطقه داریم. به عقیده ما، ایران شریک راهبردی بسیار مهمی برای روسیه است و من باید در اینجا تاکید کنم که نقش ایران در برقراری ثبات اوضاع در سوریه بسیار مثبت بوده است.»

سفیر روسیه افزود: «مسکو و تهران چه در عرصه اقدامات نظامی در خاک سوریه و چه در عرصه‌های مختلف بین المللی برای حل و فصل اوضاع سیاسی سوریه، از جمله مذاکرات آستانه، همکاری بسیار فعال و خوبی با یکدیگر دارند.»

به گفته وی، ایران حتی در با موفقیت برگزار شدن کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه در سوچی، نقش بسیار مهمی ایفاء نموده است.