اندکی بعد از آنکه منابع روسی از نهایی شدن پروژه موشک فوق صوت سارمات خبر دادند رسانه های این کشور تصاویری از این موشک مخوف را منتشر کردند. موشکی که طبق برآورد کارشناسان قدرت تخریب شهر و کشوری با وسعت تگزاس آمریکا یک کشور فرانسه را دارد.

به گزارش مرور نیوز، سارمات بیش از آنکه یک جنگ افزار هراس آور باشد در شرایط فعلی یک برگ بازی تعیین کننده سیاسی است که ولادیمیر پوتین در برابر حریفان غربی خویش بویژه ناتو رو کرده است.

روسیه گفته است که این بهترین سامانه‌ای دفاع موشکی در جهان است که کسی  قادر به مقابله با ‌آن نیست،

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» موشک بالستیک قاره پیمای « سارمات» (RS-28)، موشک قاره پیما با سوخت مایع است که مراحل نهایی تکمیل شدن و ورود به ارتش روسیه را طی شده است

این موشک قرار است در سیلوهای مهیب موشکی این کشور به عنوان بخشی از موشک‌های بازدارنده هسته‌ای جایگزین موشک‌های «وئو ودا» (R-36M ) که در ناتو «شیطان» (Satan ) نامیده می‌شود، گردد. موشک بین قاره‌ای سارمات از سال 2009 در دست ساخت و توسعه بوده و سال 2018 جایگزین موشک‌های قدیمی‌تر بین قاره‌ای روسیه می‌شود.

اسپوتنیک در توصیف این موشک جدید مدعی شد که سارمات RS-28 چنان قدرت تخریبی دارد که قادر است تمامی ایالت تگزاس (دومین ایالت پرجمعیت آمریکا بعد از کالیفرنیا و همچنین دومین ایالت بزرگ بعد از آلاسکا که در جنوب این کشور قرار دارد و مساحتش  696٫200 کیلومتر مربع است) یا فرانسه را نابود و با خاک یکسان کند. این موشک سرعتش از تمامی سامانه‌های دفاع موشکی موجود در جهان بیشتر است. با وجودی‌که اطلاعات فنی کمی از مشخصات موشک جدید گزارش شده، اما برخی منابع مطلع اعلام کردند که سارمات موشکی دو مرحله‌ای است که بردش 10 هزار کیلومتر بوده و بین 4 تا 10 تن مواد منفجره در‌آن بارگذاری می‌شود.

بر اساس این گزارش، این موشک مجهز به ترکیبی از کلاهک‌های سنگین است که هرکدام به طور مجزا با خروج از کلاهک اصلی قابل هدایت هستند و  اصطلاحا به آن « MIRV » گفته می‌شود یعنی کلاهکی که در آن واحد چند هدف را جداگانه نشانه گیری می‌نماید.

اسپوتنیک می نویسد: کلاهک‌های موشک سارمات دارای مجموعه‌ای از تجهیزات پیشرفته ضد دفاع موشکی هستند (Terminal High Altitude Area Defense ) که می‌تواند به سپر دفاع موشکی «یو .اس. ای بی ام» رخنه کند. این سامانه دفاع موشکی آمریکا موشک ضد بالستیک موشکی است که به سوی موشک‌‌ بالستیک و برای انهدام آن‌ها در آسمان پرتاب می‌شود .موشک‌های ضدبالستیک یکی از انواع دفاع موشکی هستند که برای دفاع در مقابل این‌گونه موشک‌ها به ویژه انواع بسیار دوربرد معروف به موشک بالیستیک قاره‌پیما یا (ICBM) به کار گرفته می‌شوند.

 در انتهای این گزارش آمده است: حدس و گمان‌ها حکایت از آن دارند  که این موشک‌ها سرعت فرا صوت متعارف چون موشک‌های پیشرفته آمریکایی  و موشک چینی «WU-14» دارند که می‌توان به عنوان موشک قاره پیمای دقیق در نبرد غیر هسته‌ای از آن‌ها استفاده کرد.وزارت دفاع روسیه از به خدمت درآمدن این موشک در سال 2018 و تکمیل و جایگزین با موشک‌های وئو ودا تا سال 2020 خبر داد.

 البته  روسیه و چین اخیر موشک‌های فرا صوتی را که قادر به رخنه به سامانه دفاع موشکی «تاد» (Terminal High Altitude Area Defense) است را با موفقیت آزمایش کرده‌اند و آنطور که کارشناسان نظامی چین می‌گویند این آزمایش موفقیت آمیز هشداری به ‌آمریکا است که قصد دارد سامانه دفاع موشکی تاد را در کره جنوبی مستقر سازد. تاد سامانه موشکی ضد بالستیک است که توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شده‌است. موشک این سامانه کلاهک حمل نمی‌کند بلکه با انرژی جنبشی خود، موشک دشمن را نابود می‌کند. برد رادار آن 1000 کیلومتر، برد عملیاتی موشک 200 کیلومتر، سقف پرواز آن 150کیلومتر و سرعت آن 10٬080 کیلومتر بر ساعت است.