رئیس‌‌جمهوری فرانسه مدعی شد در صورتی‌که ثابت شود نظام دمشق از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان استفاده کرده است، فرانسه علیه حکومت سوریه دست به اقدام نظامی خواهد زد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از رویترز، ماکرون اعلام کرد در صورتی که ثابت شود سوریه از سلاح شیمیایی علیه غیر نظامیان استفاده کرده است به سوریه حمله خواهیم کرد.

خط قرمزی را درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی مطرح کردیم

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه، روز گذشته طی کنفرانسی مطبوعاتی درباره بحران سوریه گفت: «ما خط قرمزی را درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی مطرح کردیم و الان وجود این خط قرمز را تأکید می‌کنم.»

ماکرون در عین حال افزود: «تاکنون سرویس‌های‌مان یا نیروهای مسلح‌مان به شواهدی دست نیافته‌اند که ثابت کند از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان در سوریه استفاده می‌شود.»

رئیس‌جمهوری فرانسه تصریح کرد: «در صورتی‌که استفاده از تسلیحات شیمیایی ثابت شود، ما به هر مکانی‌که از آنها استفاده و یا در آنجا تولید و نگهداری شده، حمله خواهیم کرد.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که معارضان سوری و برخی کشورهای غربی و عربی از جمله ایالات متحده و عربستان سعودی دولت سوریه را به استفاده از تسلیحات شیمیایی در مناطقی در غوطه دمشق و ادلب متهم می‌کنند.

دمشق این اتهام‌ها را رد و ادعاهای مطرح شده درباره استفاده ارتش از سلاح شیمیایی را محکوم می‌کند.

ماکرون

از سوی دیگر، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل متحد انتقادهایی را متوجه کشورهای غربی کرده و گفته است برخی کشورها تلاش می‌کنند قبل از تحقیق درباره حملات شیمیایی ادعایی، دمشق را متهم کنند.

از سوی دیگر، وزیر دفاع فرانسه به‌تازگی تاکید کرد که هیچ‌گونه شواهد موثقی دال بر اینکه دولت سوریه از گاز کلر علیه غیرنظامیان استفاده کرده باشد، تا این لحظه به دست نیامده است و نمی‌توان گفت که دمشق از خطوط قرمز عبور کرده است.