همایش نقش ایران در مبارزه با افراط گرایی دینی، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و با همکاری دانشگاه سالامانکا واقع در غرب این کشور اروپایی، در محل این دانشگاه برگزار گردید.

به گزارش مرور نیوز، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، نقش ایران در مبارزه با افراط گرایی در دانشگاه سالامانکا اسپانیا بررسی شد.

در ابتدای همایشی که با مدیریت و هماهنگ کنندگی پروفسور«افرم یلدیز» معاون بین الملل دانشگاه سالامانکا برگزار گردید، پروفسور «ویسنته گنزالس» رئیس دانشکده زبان شناسی این دانشگاه، در سخنانی ضمن تشکر از همکاری رایزن فرهنگی در برگزاری این همایش، به اهمیت دانشگاه ها در آشنا ساختن مردم و خصوصاً نخبگان با کشورها به ویژه با ایران، به دلیل انتشار اخبار غلط و شناخت نادرست از این کشور در اروپا و اسپانیا، اشاره نمود.
وی با اشاره به سفر سال گذشته (2017) خود به ایران، آن را دارای فرهنگی ارزشمند و تاریخی متمدن معرفی نمود که به دلیل سیطره رسانه های تحت فرمان مخالفان ایران، معرفی نادرستی از آن در جوامع اروپایی به عمل آمده است.
گنزالس افزود: ایران از جمله کشورهایی است که برای هر فرد محقق و علاقمندی، ارزش چند بار دیدن را دارد. وی در پایان اظهار امیدواری کرد که این همایش بتواند گوشه ای از تلاش های ایران را در مقابله با افراط گرایی و نگاه متمدنانه این کشور را برای حاضران، معرفی نماید.
سپس «علیرضا اسماعیلی» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در سخنانی ضمن تشکر از مقامات دانشگاه سالامانکا و با اشاره به اهمیت این دانشگاه و سابقه طولانی آن، به توضیحاتی در خصوص اهمیت زبان فارسی و جایگاه آن در پهنه جهانی پرداخت و اظهار امیدواری نمود که با توجه به تلاش های صورت گرفته و حضور یک استاد ایرانی در این دانشگاه، به زودی رشته مطالعات ایرانشناسی نیز در این دانشگاه راه اندازی شود.
اسماعیلی در ادامه با توجه یه موضوع همایش، به تلاش های جمهوری اسلامی ایران در مقابله با افراط گرایی پرداخت و افزود: جمهوری اسلامی ایران با تاسی از اسلام شیعه که مذهبی معتدل و مخالف هرگونه افراط و تفریط می باشد، هزینه های زیادی را برای مقابله با افراط گرایی دینی پرداخته است.
وی در ادامه با توجه به نقش رژیم صهیونیستی و آمریکا در حمایت از گروه های افراطی و تاسیس آنها، به بیان اصولی از قانون اساسی ایران پرداخت که بر اهمیت حقوق اقلیت ها نظر داشته و به نمونه هایی در این خصوص در جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود.
اسماعیلی با بیان ویژگی های حضرت علی (ع) به عنوان امام اول شیعیان، در خصوص انتخاب روش میانه و معتدل، جمهوری اسلامی ایران را پیرو این امام معرفی نموده که راه او همان راه سنت نبوی می باشد.
مقاله «علی اکبر ضیایی» نویسنده و پژوهشگر در زمینه داعش و افراط گرایی دینی با عنوان 'تجارب جمهوری اسلامی ایران در مقابله با افراط گرایی دینی'، در ادامه این همایش و به دلیل عدم حضور ایشان، قرائت گردید.
آخرین سخنران این همایش، پروفسور «لوییس سرانو» استاد کرسی تاریخ اسلام و قرون وسطای دانشگاه سالامانکا بود که طی سخنان مفصلی به تبیین وضعیت ایران در دوره معاصر پرداخت.
وی با اشاره به سختی های زیادی که ایران از قدرت های استعماری در دوره معاصر متحمل شده است، بیان داشت: دشواری های مذکور موجب شد تا ایران از منابع خود حداکثر بهره برداری را برده و بتواند با اینکه در منطقه پرتنشی قرار گرفته، جزو کشورهای امن و با ثبات دنیا باشد.
سرانو در ادامه با اشاره به افزایش جمعیت ایران از 35 میلیون به 80 میلیون نفر، تلاش ها و دستاوردهای ایران را بسیار پراهمیت ارزیابی نمود.
وی افزود: ایران معاصر بهتر از زمان قبل از انقلاب اسلامی، اداره می شود و هویت اصلی این کشور را دو عنصر مذهب شیعه و ایرانیت تشکیل داده اند. وی در ادامه به مروری بر تاریخ معاصر ایران پرداخت.