آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد آمریکا تا سال ۲۰۱۹ از روسیه به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان سبقت خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری موج فاتح بیرول، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد آمریکا در سال 2019 بزرگترین تولد کننده نفت جهان خواهد شد.

مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، در توکیو گفت: اگر امسال چنین اتفاقی روی ندهد، قطعا تا سال آینده آمریکا از روسیه به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان پیشی خواهد گرفت.

تولید نفت آمریکا اواخر سال گذشته برای نخستین بار از دهه ۱۹۷۰ به بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز صعود کرد و از تولید عربستان سعودی جلو زد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد تولید این کشور تا اواخر سال ۲۰۱۸ از مرز ۱۱ میلیون بشکه در روز عبور خواهد کرد. با این سطح تولید، آمریکا از روسیه که حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز تولید دارد، پیش خواهد افتاد.

بزرگترین تولید کننده نفت جهان در 2019

 از سال ۲۰۲۰ تولید نفت آمریکا به اوج خود می رسد

بیرول به رویترز گفت: وی انتظار ندارد پیش از سال ۲۰۲۰ تولید نفت آمریکا به اوج خود برسد و پیش‌بینی نمی‌کند ظرف چهار تا پنج سال آینده کاهش پیدا کند.

رشد تولید آمریکا بازارهای نفت جهانی را ملتهب نگه داشته است، زیرا در شرایطی روی داده که گروهی از تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به منظور تقویت قیمت‌ها به طور داوطلبانه میزان عرضه خود را محدود کرده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، نفت آمریکا همچنین به میزان فزاینده‌ای صادر می‌شود و سهم اوپک و روسیه را در بزرگترین بازارهای مصرف‌کننده جهان تصرف می‌کند. در این بین، واردات نفت این کشور هفته گذشته ۱.۶ میلیون بشکه در روز کاهش یافت و به ۴.۹۸ میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین حد از زمان آغاز ثبت این آمار از سوی اداره اطلاعات انرژی در سال ۲۰۰۱ بود و به این ترتیب بازاری که اوپک به مدت چندین دهه به آن متکی بود را تضعیف کرد.