رسانه های ترکیه از تظاهرات کردهای سوریه در منطقه مرزی عفرین و تیراندازی به سوی کارگرانی که مشغول دیوار کشی در مرز این کشور با سوریه هستند، خبر دادند.

به گزارش مرور نیوز، ترکیه به عنوان بخشی از تدابیر امنیتی خود در مرز سوریه، طرحی را برای ساخت بلوک های بتونی در مرز 911 کیلومتری خود با این کشور به اجرا گذاشته که تاکنون بیش از 200 کیلومتر آن ساخته شده و در نظر است تا تابستان آینده به پایان برسد.
شبکه خبری سی.ان.ان.ترک روز شنبه خبر داد که تظاهرات کردهای سوریه در منطقه مرزی که از روز گذشته شروع شده، امروز نیز ادامه دارد و امروز با تفنگ های دوربرد نیز از منطقه عفرین به سوی کارگران شاغل در طرح احداث دیوار بتونی در مرز چند بار تیراندازی شد که ارتش ترکیه وارد عمل شده است.
بنابراین گزارش، ارتش ترکیه برای متفرق کردن تظاهرات شهروندان کرد سوری، تیراندازی هوایی کرده و از آب فشار قوی علیه آنها استفاده می کند.
چند تند از شهروندان ترکیه در روستایی در منطقه قلعه تپه ترکیه به سی.ان.ان.ترک، گفته اند، ما رابطه قوم خویشی با کردهای سوریه داریم و در آن سوی مرز همچنین درخت های زیتون داریم و دیوار کشی به منزله قطع ارتباط ما با آنها خواهد شد و از این رو با دیوار کشی مخالفیم.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که اخیرا از توسعه طرح سپرفرات سخن گفته است که منطقه عفرین را نیز شامل می شود. 
او گفته است بعداز الباب و منبج به سوی رقه خواهیم رفت. 
ترکیه پ.ی.د (حزب اتحاد دمکراتیک سوریه) و پ.ی.د (یگان های مدافع خلق وابسته به حزب اتحاد دمکراتیک سوریه) را شاخه ای از پ.ک.ک و سازمان تروریستی می شناسد و تاکنون عبور آنها به غرب رودخانه فرات در خاک سوریه در نزدیکی مرزهای این کشور را خط قرمز خود اعلام کرده است. 
ترکیه بیم آن دارد که در طول مرزهای این کشور با سوریه کریدوری از شمال عراق و سوریه تا کناره دریای مدیترانه شکل گیرد و این تحول با تقویت موقعیت پ.ک.ک زمینه را برای مشکل آفرینی دیگری برای این کشور در مناطق کردنشین شرق و جنوب شرق ترکیه فراهم آورد.
از سوی دیگر ترکیه مدعی است که پ.ی.د. و پ.ک.ک در ارتباط نزدیک هستند و از مناطق مرزی تحت کنترل کردهای سوری، عناصر پ.ک.ک رفت و آمد کرده و تهدید امنیتی جدی برای ترکیه دارند. یکی از علل عمده دیوارکشی در مرز نیز این موضوع می باشد.