سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس روز پنجشنبه گفت: رئیس‌جمهوری فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که این کشور با ارزیابی لندن مبنی بر نقش مسکو در مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس پیشین روس تبار در انگلیس اشتراک نظر دارد.

به گزارش ایرنا، سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس افزود: 'ترزا می' در این گفت‌وگوی تلفنی، درباره آخرین وضعیت تحقیقات صورت گرفته درباره حادثه مسمومیت سرگئی اسکریپال و تصمیم لندن مبنی بر اخراج 23 دیپلمات روس که به‌عنوان جاسوس روسیه شناسایی‌شده‌اند، توضیحاتی را ارائه داد.
وی با اشاره به اعلام حمایت امانوئل مکرون از ارزیابی لندن درباره نقش روسیه در این حادثه افزود: رئیس‌جمهوری فرانسه بار دیگر حمایت خود را از انگلیس به ‌عنوان متحد نزدیک کشورش اعلام کرد.
دو طرف همچنین استفاده از سلاح‌های شیمیایی را به‌شدت محکوم کرده و با یکدیگر توافق کردند که در این زمینه به همکاری‌های خود ادامه دهند.
به گفته سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس، ترزا می همچنین از نقش فرانسه در حمایت از انگلیس در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قدردانی کرده و دو طرف توافق کردند که در رابطه با تحولات آتی پرونده مسمومیت سرگئی اسکریپال با یکدیگر در تماس باشند.
'ترزا می' روز گذشته پس از پایان مهلت 24 ساعته ای که برای پاسخگویی مسکو درباره چگونگی مسمومیت جاسوس اسبق روس در انگلیس تعیین کرده بود، اقدام به اخراج 23 دیپلمات روس از خاک انگلیس کرد و بدین ترتیب روابط دو کشور را به اوج تیرگی کشاند.
'سرگئی اسکریپال' جاسوس اسبق روس و دخترش یولیا دو هفته پیش براثر تماس با یک ماده سمی، بی‌هوش بر روی نیمکتی پیدا و در بیمارستانی در جنوب انگلیس بستری شدند و حال هردوی آن‌ها وخیم گزارش‌شده است.
اسکریپال که در سال 2006 در روسیه به اتهام جاسوسی برای دولت انگلیس، به 13 سال حبس محکوم شد، متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا در اختیار سازمان جاسوسی ‌ام.آی.6 انگلیس قرار داده است. وی در سال 2010 در جریان تبادل جاسوسان میان آمریکا و روسیه، به انگلیس پناهنده شد که در آن مبادله ، مسکو چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.
وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اخراج دیپلمات‌های این کشور از خاک انگلیس را به‌شدت محکوم و عنوان کرده است: انگلیس بجای تکمیل تحقیقات و به‌کارگیری سازوکارهای بین‌المللی ازجمله در چارچوب سازمان منع تسلیحات شیمیایی که روسیه برای آن آماده بود مجموعه اقداماتی را در راستای رویارویی با مسکو انجام داد.
در این بیانیه آمده است: بدیهی است که دولت انگلیس با متوسل شدن به شیوه‌های یک‌جانبه و غیر شفاف تحقیق درباره این حادثه، بار دیگر تلاش کرد تا کارزار ضد روسی راه بیندازد.
انتظار می‌رود که روسیه امروز در واکنش به تصمیم لندن شماری از دیپلمات‌های این کشور را اخراج کند.