دبیرکل سازمان ملل با انتشار پیامی فرا رسیدن سال نو را تبریک گفت و اظهار کرد: نوروز موجب ترویج آشتی و حسن همجواری می‌شود.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان، با انتشار پیامی، فرا رسیدن نوروز را تبریک گفت.

پیام او به شرح زیر است:

لازم است خوشحالی فراوان خود را به مناسبت فرا رسیدن این جشن باشکوه ابراز دارم. فکر می‌کنم همگی بر این موضوع اذعان داریم که هیچ چیز در دنیای ما مهمتر از روح نوروز نیست.

با مشاهده همه درگیری‌ها و مناقشات در سراسر جهان، با مشاهده رنج و آلام آوارگان و پناهجویان، با مشاهده بیگانه‌هراسی و نژادپرستی در بسیاری از بخش‌های جهان، روشن است که همگی ما به روح نوروز نیاز وافر داریم و جهان برای برقراری صلح و آرامش، برای گسترش عدالت و برای درک و تفاهم بیشتر و برای اینکه از ظرفیت رعایت احترام دوجانبه و ظرفیت گردآوردن جمعیت جهان زیر چتر ناب‌ترین و خالص‌ترین ارزش‌ها بهره‌مند شود به روح نوروز نیاز دارد.

من از سفیران بسیاری از کشور‌های جهان که ما را به منظور جشن گرفتن نوروز اینجا گرد هم آورده‌اند تشکر می‌کنم و بسیار خوشوقتم که به همه شما بگویم نوروز مبارک.

برای بیش از 300 میلیون نفر در جهان، نوروز به معنای سراغازی نو و تازه است. آغاز سال نو، آغاز بهار و نو شدن طبیعت. نوروز جوامع مختلف جهان را فراتر از مرز‌ها با هم متحد و یکپارچه ساخته است.

نوروز موجب پیشبرد صلح و همبستگی میان خانواده‌ها و میان نسل‌ها می‌شود. نوروز موجب ترویج آشتی و حسن همجواری می‌شود. 

ارزش‌های نوروز همان ارزش‌هایی است که ما همگی در کنار هم در سازمان ملل متحد، هر روز و هر کجا ترویج می‌کنیم.

فرا رسیدن سال جدید با خود حس امتحان کردن فرصت‌های جدید را می‌آورد. نوروز به ما فرصت می‌دهد تا تعهد خود را به برقراری صلح، توسعه پایدار و پیشبرد حقوق بشر تجدید کنیم.

نوروز فرصتی است تا از نو بر تعهد خود در قبال حفظ‌شان و منزلت بشری و قول خود مبنی بر اینکه هیچکس را فراموش نکنیم تاکید ورزیم. نوروز فرصتی است تا عزم راسخ خود را در پیمودن مسیر ساختن آینده‌ای شاد و موفق برای همه و زندگانی هماهنگ با طبیعت تقویت کنیم.

نوروز یادآور این است که چه مشترکاتی با یکدیگر داریم و در تنوع از چه غنایی برخورداریم.

من برای همگی شما نوروزی شاد، مفرح، سالم و در آرامش آرزو می‌کنم و امید است روح دوستی، هماهنگی، همرنگی و احترام به طبیعت حاکم بر نوروز، الهام بخش همگی ما باشد.

با تشکر