دادگاهی در کره جنوبی رئیس جمهور سابق این کشور را در پرونده رشوه خواری مجرم تشخیص داده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از رویترز ، دادگاهی در کره جنوبی امروز جمعه پارک گئون هائه رئیس جمهور کره جنوبی را در خصوص پرونده رشوه خواری و فساد مالی بین رهبران سیاسی و شرکت های بزرگ کره ای مجرم شناخته است.

در رای دادگاه آمده است که رئیس جمهور سابق کره جنوبی با تبانی با چوی سون سیل دوست قدیمی اش، ده ها میلیارد وون رشوه از شرکت های بزرگ کره ای از جمله سامسونگ و لوته دریافت کرده تا به خانواده چوی کمک کرده و منابع مالی بنیادهای غیرانتفاعی دوستش را تامین کند.

رئیس جمهور سابق 66 ساله کره جنوبی هر گونه اتهام فساد مالی را رد کرده و در جلسه دادگاه حضور نیافته است. دادستان های کره جنوبی در کیفرخواست خود رئیس جمهور سابق این کشور را به رشوه خواری، سوء استفاده از قدرت و تهدید متهم کرده و خواستار 30 سال زندان و پرداخت 118 میلیارد وون جریمه شده اند.

دادگاه کره جنوبی همچنین پارک را به 24 سال زندان محکوم کرده است. پارک نخستین رئیس جمهور منتخب کره جنوبی است که سال گذشته مجبور شد با رای دادگاه قانون اساسی از سمتش کناره گیری کند.

این دادگاه همچنین رئیس جمهور سابق کره جنوبی را به پرداخت 18 میلیارد وون معادل 16.9 میلیون دلار جریمه محکوم کرده است.

کیم سه یون قاضی دادگاه در این باره گفت: متهم از قدرت و اختیارات ریاست جمهوری که از سوی مردم به وی محول شده، سوء استفاده کرده و در نتیجه این مساله منجر به هرج و مرج شدید در روند منظم امور دولتی شده و در نهایت موجب استیضاح رئیس جمهور شده است، اتفاقی که بی سابقه بوده است.

حدود 1000 نفر از طرفداران پارک با تجمع در بیرون ساختمان دادگاه پرچم های کره جنوبی را به اهتزاز درآوردند و رای صادر شده را یک انتقام سیاسی از پارک ارزیابی کردند.