سرویس بین الملل- وزیر امورخارجه سابق مصر با اشاره به بحران آفرینی در سوریه گفت: تصمیم گیری در باره آینده و رهبری سوریه برعهده مردم این کشور است.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز، نبیل فهمی در گفت و گو با شبکه خبری راشا تودی افزود: خاورمیانه به سوریه جدیدی نیاز دارد اما تصمیم گیری در این خصوص و رهبری آن بر عهده مردم آن و نه قدرت های خارجی است.
وزیر امور خارجه مصر در سال های 2013 تا 2014  در ادامه به موضوع اقدامات جامعه بین المللی در مناقشات منطقه پرداخت و گفت: این دخالت ها از یکسو اوضاع راپیچیده تر خواهد کرد و روسای جمهور کشورهایی که این گونه اقدامات را انجام می دهند از طرف مردم کشورهای خود مسئول زیان های نظامی و غیر نظامی شناخته خواهند شد.
«از سوی دیگر، اگر اشتباهاتی از سوی آنها رخ دهد، زمینه ساز واکنش های بسیار جدی دیگر کشورها خواهد شد به ویژه آنکه اگر قدرت های منطقه ای و ابر قدرت های جهانی نیز در آن مشارکت داشته باشند.»
وزیر امور خارجه سابق مصر در ادامه گفت: صادقانه باید بگویم برای همه این مسائل راه حل نظامی وجود ندارد. اما اگر بخواهم در مبارزه با تروریسم راه حل نظامی را توصیه کنیم در این خصوص نیز باید به موازات اقدامات نظامی ،از ظرفیت های دیپلماسی هم استفاده شود.
نبیل فهمی گفت: ما به سوریه جدیدی نیاز داریم. برای اجرای کارهای جدید، به افراد جدید نیاز است اما در این باره فقط مردم سوریه باید تصمیم گیرنده باشد نه کسانی خارج از سوریه. 
وی در پاسخ به این سوال که ارتش سوریه از بشار اسد حمایت می کند. اما هنگامی که صحبت از توسل به زور می شود، چندین قدرت بین المللی دقیقا همین کار را در سوریه می کنند یعنی از تجهیزات نظامی در سوریه استفاده می کنند. آیا ریاکارانه نیست در این حالت از بشار اسد انتقاد کنیم در حالی که همه از این امکانات نظامی استفاده می کنند؟ تاکید کرد: اولا امکانات یکی نیستند. دوم آنکه من هیچ گاه از اسد به دلیل دفاع از کشورش انتقاد نکرده ام. رفتن بشار اسد اصلا به صلاح نیست. نمونه بارز آن لیبی است که بدون داشتن چشم اندازی راهبردی، اقدام تاکتیکی در آن انجام گرفت.