گروه‌های مختلف مقاومت فلسطین اعلام کردند، رژیم صهیونیستی در پشت پرده ترور «فادی البطش» دانشمند فلسطینی در مالزی قرار دارد.

به گزارش مرور نیوز، دانشمند فلسطینی «فادی البطش» سحرگاه شنبه (دیروز) در مسیر مسجد برای اقامه نماز صبح بود، که به ضرب گلوله به شهادت رسید.

گروه‌های مختلف فلسطینی به ترور فادی البطش واکنش نشان دادند.

حماس

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس شنبه شب (دیشب) در مراسمی به مناسبت شهادت «فادی البطش» اعلام کرد رژیم صهیونیستی را در پشت پرده این ترور می‌داند.

بر اساس گزارش «الرساله»، هنیه گفت: واضح است که دشمن اسرائیلی عادت به هدف قرار دادن دانشمندان امت اسلام کرده  و بنا به اتفاقاتی سابق، موساد (سازمان اطلاعات و امنیت خارجی رژیم صهیونیستی) را مسئول این ترور می‌دانیم.

وی افزود: تحقیقاتی که دولت مالزی اکنون انجام می دهد به این نتیجه منجر خواهد شد. ما از مالزی درخواست کرده‌ایم درباره این ترور، اقدامات لازم را انجام دهد و حماس هیأتی را به مالزی فرستاده تا با مسئولان آنها در این باره صحبت کند.

هنیه شهادت البطش را ضایعه‌ای بزرگ توضیف کرد اما ادامه داد: این همان مسیر شهادت است.

جهاد اسلامی

«خالد البطش» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی هم اعلام کرد موساد در پشت پرده این ترور قرار دارد و مقامات مالزیایی باید تحقیقات کامل را درباره آن انجام دهند.

جنبش فتح

جنبش فتح هم در این باره بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: ترور البطش نشان می‌دهد اسرائیل بار دیگر بر سیاست ترور در کشورهای مختللف بازگشته است. این ترور، جنایتی بزرگ و تعرض به حاکمیت کشوری است که ترور مذکور در آن انجام شده است، ما خواستار محاکمه اسرائیل هستیم.

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین هم اعلام کرد: رژیم اشغالگر سیاسی ثابتی در انجام عملیات ترور دانشمندان عرب و فلسطین دارد و دولت مالزی می‌خواهیم تحقیقات فوری و کاملی در این باره انجام دهد.

جنبش «الاحرار»

جنبش الاحرار نیز ترور البطش را جنایتی خطرناک خواند که حجم نفوذ موساد در کشورهای عربی و اسلامی را نشان می‌دهد. انی جنبش در ادامه تأکید کرد اما این اقدامات منجر به کشتن روحیه نوآوری و اختراع ملت فلسطین نخواهد شد.

جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین

جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین، ترور البطش را اقدامی تروریستی و بزدلانه خواند و گفت موساد این ترور را انجام دادن است.

این جنبش فلسطینی افزود: رژیم اشغالگر بهای این جنایت را خواهد پرداخت و مسیر علم برای جوانان فلسطین باز است.

المجاهدین

جنبش المجاهدین هم اعلام کرد ترور البطش جنایتی اسرائیلی علیه دانشمندان مبتکر اسلامی است. این ترور، از ادامه مسیر علمی و فکر مقاومت نخواهد کاست.

مالزی اعلام کرده بر اساس تحقیقات اولیه، عاملان ترور فادی البطش از اهالی قفقاز و بلوند بوده‌اند.

بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، البطش در دوران تحصیلش 18 پژوهش و تحقیق علمی را در مجله‌های علمی پژوهشی منتشر کرد و با ارائه پروژه‌ها و پژوهش‌های علمی در تعدادی از کنفرانس‌های بین‌المللی که در ژاپن، انگلیس، فنلاند، اسپانیا و عربستان برگزار شده بود، شرکت کرد.

او همچنین جایزه بهترین پژوهش را در اجلاس (Saudi Arabia Smart Grid conference (SASG - 2014) در عربستان سعودی کسب کرد.

دکتر فادی محمد البطش پس از اخذ مدرک دکترای مهندسی برق از دانشگاه مالایا مالزی و انجام تعدادی پژوهش عملی موفق به دریافت چندین جایزه علمی شد. بر اساس  سایت (Researchgate)، تعداد افرادی که پژوهش های عملی این دکتر شهید را مطالعه کرده و از آنها استفاده کرده‌اند به 5500 تن می‌رسد و بیش از 60 پژوهشگر از وی نقل قول کرده‌اند. وی جزء اولین کسانی بود که طرح تاسیس اتحادیه بین‌المللی مهندسان فلسطینی را به عنوان نماینده مالزی ارائه کرد.

شهید فادی محمد البطش رتبه اول مسابقه  (University of Malaya Three-Minute-Thesis Competition 2015) را نیز کسب کرده است.