بسیاری از هواداران اصلاحات و فعالان سیاسی و نویسندگان برجسته و کاربران شبکه اجتماعی توییتر در عربستان هم اکنون با احکام بازداشت طولانی مدت مواجه هستند.

به گزارش مرور نیوز، برخی از احکام یاد شده در سرزمین سکوت (عربستان) صادر شده بر اساس اتهام های بی اساس به دلیل استفاده از حق آزادی بیان تا مرز اعدام نیز پیش رفته است.
مقام های عربستان به تحت تعقیب قرار دادن کاربران توییتر اکتفا نکرده اند و در همین رابطه عوض بن خزیم الاسمری  نائب رئیس کمیته حمل و نقل و مخابرات از راه اندازی یک سامانه جدید در همین راستا در آینده نزدیک خبر داد تا به قول خودش از شبکه های اجتماعی از نظر قانونی حمایت الکترونیک به عمل آید.
این در حالی است که موج خشم و نارضایتی مردمی در توییتر رو به افزایش گذاشته است و آخرین آنها هشتگی است که در آن اوضاع اقتصادی عربستان و خطر ورشکستگی در آن مورد توجه قرار گرفته است.
هم اکنون در عربستان هزاران توئیت نویس در کمین مقام های سعودی نشسته اند و در همین راستا می توان از واکنش صاعقه وار کاربران شبکه های اجتماعی در پاسخ به اظهارات خالد العرج وزیر خدمات رسانی مدنی در مورد محصول کار کارمندان دولت به عنوان شاهد مثال یاد کرد . بازتاب اظهارنظر العرج در شبکه های اجتماعی همچنان ادامه دارد. 
کاربران عربستانی تا کنون در بسیاری از موارد با راه اندازی هشتگ به انتقاد از عملکرد آل سعود پرداخته اند و در همین راستا می توان به واکنش و اعتراض عمومی و مردمی کاربران شبکه های اجتماعی به سفر تفریحی پر هزینه شاه عربستان به شهر طنجه مغرب و دستور وی مبنی بر کاهش حقوق کارکنان دولت و ادامه جنگ علیه یمن و انفجارهای روی داده در این کشور و مشکلات اجتماعی همچون گرانی و بیکاری و اعتیاد و کمک های مالی به کشورهای خارجی اشاره کرد.
به عنوان مثال کاربران شبکه های اجتماعی عربستان با راه اندازی هشتگ ‘ # عربستان – کمک می کند – مصر – یک میلیارد – دلار’ از کمک یک میلیارد دلاری کشورشان به مصر انتقاد کردند.
موضوع نظارت حکومت بر توییتر باعث جدال زیادی میان بسیاری ازکاربران شبکه های اجتماعی در عربستان شده است . با توجه به اینکه ریاض همچنان تمامی رسانه های گروهی سمعی وبصری و مکتوب را به شدت تحت کنترل خود گرفته است، جوانان این کشور برای بیان دیدگاه های خود به توییتر روی آورده اند. 
توییتر هم اکنون به ابزاری برای انتقاد از دولت عربستان تبدیل شده است و به همین دلیل بسیاری معتقدند که بهار عربی در عربستان به واسطه توییتر شکل خواهد گرفت. توییتر تا کنون در بیداری و آگاهی جوانان عربستان تحول بزرگی ایجاد کرده است . جوانان عربستان هم اکنون فقط خواهان بهبود اوضاع اقتصادی خود نیستند بلکه خواسته های سیاسی روشنی دارند . آنها به عنوان مثال خواهان برقراری نظام پادشاهی مشروطه و آزادی زندانیان سیاسی هستند.
رژیم سعودی با ترس و نگرانی به این خواسته ها می نگرد و همین امر باعث شده دولت عربستان تاکنون بسیاری از سایت های اینترنتی را ببندد و بسیاری از فعالان توییتری را بازداشت کند. این همان چیزی است که ولید ابوالخیر وبلاگ نویس از آن به عنوان انقلاب عربستان از راه توییتر نام برده است .
بازداشت و محاکمه تنها راهکاری نیست که مقام ها سعودی به آن متوسل شده اند زیرا به همراه آن تا کنون فتواهای بسیاری صادر شده است که استفاده از توییتر را حرام می داند. فتواها علیه توییتر و مخدوش کردن فعالان سیاسی نشان می دهد که توانایی رژیم در برخورد با کاربران محدود شده است.
در همین راستا شیخ عبدالعزیز آل شیخ مفتی اعظم عربستان فتوا داد که سایت «توییتر» و دیگر شبکه های اجتماعی بر دروغ و افترا بنا شده است.
حکمرانان عربستان برای سرکوب فقط به زور متوسل می شوند و امروزه سردرگمی عربستان در برخورد با پدیده مخالفت در توییتر به وضوح روشن و آشکار است و هم اکنون برخی از وزارتخانه های عربستان با آن به عنوان یک واقعیت برخورد می کنند که نمی توان از آن گریخت . 
در همین راستا وزارت امور شهر و روستا چند روز پیش از تمامی شهرداری ها و بخش اداری ها خواست تا به سرعت به هزاران شکایت مطرح شده در رسانه های گروهی و شبکه های اجتماعی پاسخ دهند.
سیاست سرکوب گرانه عربستان علیه کاربران شبکه های اجتماعی به ویژه توییتر از دوران ملک عبدالله شاه سابق این کشور آغاز شد.
در همین راستا ملک عبدالله در پیامی به نشست آسیایی رسانه ها در شهر جده اعلام کرد که ما از شبکه های اجتماعی نمی ترسیم . شمار زیادی از شهروندان سعودی در واکنش به این اعلام نظر ملک عبدالله با انتشار پیام های ویدئویی در یوتیوب از او خواستند دست به اصلاحات اجتماعی و سیاسی بزند.در دوران حاکمیت وی بسیاری از شهروندان عربستان به دلیل اعتراض از طریق شبکه های اجتماعی با مجازات روبه رو شدند.
در حال حاضر شمار زیادی از مردم عربستان از شبکه های اجتماعی به ویژه فیس بوک، توییتر و یوتیوپ استفاده می کنند و شمار آنها به طور روزافزون در حال افزایش است.