وزیر اقتصاد آلمان در آستانه سفر به چین با انتقاد از رویکرد تجاری این کشور، گفت: چین بطور استراتژیک در حال خرید فناوری های کلیدی در آلمان است و در عین حال با الزامات تبعیض آمیز از شرکت های چینی در برابر کنترل خارجی محافظت می کند.

به گزارش مرور نیوز، گابریل که همچنین معاون صدر اعظم آلمان و رهبر سوسیال دموکرات های این کشور است، قرار است این هفته برای سفری پنج روزه به چین برود و حدود 60 تن از مدیران اقتصادی و تجاری آلمان نیز او را در این سفر همراهی کنند.
سفر گابریل به چین یک هفته پس از آن صورت می گیرد که وزارت اقتصاد آلمان تاییدیه صادر شده برای فروش شرکت آیکسترون (Aixtron) به واحد آلمانی شرکت چینی «صندوق سرمایه گذاری چیپ فوجیان» را پس گرفت و نگرانی های امنیتی را علت این امر عنوان کرد. 
گابریل دیروز (شنبه) در مقاله ای در روزنامه «دی وِلت» از اتحادیه اروپا خواست که رویکرد سختگیرانه تری در قبال چین اتخاذ کند و از وجود شرایط برابر با چینی ها اطمینان حاصل کند. 
وی با بیان اینکه آلمان یکی از بازترین اقتصادهای جهان را برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی دارد، افزود: کسی نمی تواند از اروپا انتظار اعمال شرایط نابرابر از سوی شریکان تجاری را داشته باشد.
گابریل ادامه داد: در حالی که سرمایه گذاری مستقیم شرکت های اروپایی در چین با مانع رو به رو می شود و کنترل خارجی بر شرکت های چینی با شرایط تبعیض آمیزی تایید می شود، چینی ها با یک فهرست بلندبالای خرید با قصد مشخص تحت کنترل گرفتن فناوری های مهم وارد اروپا شده اند. 
گابریل در تلاش است تا شروطی محافظتی و سراسری در اروپا را به تصویب برساند که بتواند از کنترل خارجی ها بر شرکت هایی که فناوری های آنها برای موفقیت اقتصادی آینده اروپا مهم و راهبردی محسوب می شود جلوگیری کند. 
وزیر اقتصاد آلمان تاکید کرد: در صورتی که چین تغییر مسیر ندهد، امتیاز مهم یک کشور دارای وضع بازار تحت مقررات سازمان تجارت جهانی به این کشور اعطا نخواهد شد. 
گابریل در گفت وگو با روزنامه فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ نیز تاکید کرده بود: اگر چین می خواهد وضع اقتصاد بازار را به دست آورد، باید مطابق با همین وضع هم عمل کند. 
اتحادیه اروپا در حال بررسی اعطای 'وضع اقتصاد بازار' به چین از ماه دسامبر است و چین تاکید می کند 15 سال پس از عضویت در سازمان تجارت جهانی این حق را دارد. 
اعطای اقتصاد بازار به چین، اعمال تعرفه های ضد دامپینگ بر کالاهای چینی را برای اروپا دشوارتر خواهد کرد. 
بر اساس آمار رویترز، سرمایه گذاران چینی در سال جاری تا کنون 47 قرارداد برای خرید شرکت های هدف در آلمان به ارزش حدود 10.3 میلیارد یورو به دست آورده اند، در حالی در کل سال گذشته میلادی 29 قرارداد به ارزش 263 میلیون یورو به دست آورده بودند. 
میکاییل ماشنیگ معاون وزیر اقتصاد آلمان نیز به فایننشال تایمز گفته است که برلین از خریدهایی که دولت چین محرک آنها است یا مربوط به دسترسی یافتن به فناوری آلمان است نگرانی دارد. 
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز در سفر ماه ژوئن به چین از شرایط نامتوازنی که به چین اجازه می دهد فناوری های پیشرفته را در بازار باز آلمان بخرد و از دانش و فناوری آن برای ایجاد قهرمانان محافظت شده ای در بازار چین استفاده کند، ابراز ناخشنودی کرد. 
یکی از قراردادهای جنجالی در این زمینه پیشنهاد پنج میلیارد دلاری شرکت چینی «میدیا گروپ» (Midea Group) برای خرید شرکت کوکا (Kuka AG) - تولید کننده سامانه های روباتیک برای صنایع خودرو و هوایی- بود. وزارت اقتصاد آلمان در واکنش به این موضوع پیشنهاد تشکیل یک کنسرسیوم اروپایی و ارائه پیشنهاد رقیب را داد، اما چنین کنسرسیومی عملی نشد و شرکت میدیا در تابستان گذشته این خرید 5 میلیارد دلاری را کامل کرد. 
گابریل از آن زمان تا کنون مواضع جدیتری برای محافظت از شرکت های آلمانی گرفته است. 
آلمان با دارا بودن هزاران شرکت صنعتی یکی از بازترین و جذا ترین بازارها در اروپا برای سرمایه گذاراران چینی محسوب می شود.
مطابق با قانون آلمان، دولت این کشور تنها در صورتی می تواند با کنترل خارجی ها بر شرکت های آلمانی مخالفت کند که این مساله امنیت انرژی، دفاع یا ثبات مالی را به خطر اندازد.