«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه با این ادعا که در حل بحران سیاسی سال گذشته لبنان نقش مهمی ایفا کرده است، آشکارا گفت عربستان برای چند هفته «سعد حریری» نخست وزیر لبنان را بازداشت کرده بود.

به گزارش مرور نیوز به نقل از رویترز، رئیس جمهور فرانسه پشت پرده بازداشت سعد حریری توسط عربستان را افشا کرد.

امانوئل ماکرون به تازگی در مصاحبه ای با شبکه خبری 'بی.اف.ام تی وی' فرانسه ، این مطلب را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که 'آیا سیاست خارجی فرانسه در یک سال اخیر دستاوردی هم داشته است'؟

این پاریس بود که به این بحران سیاسی لبنان پایان داد

ماکرون که از این پرسش چندان خرسند به نظر نمی رسید، برای ذکر نمونه ای از فعالیت ها دیپلماتیک دولت خود، به ماجرای سفر سال گذشته سعد حریری به عربستان و اقدام نامتعارف وی به اعلام استعفا از ریاض، اشاره کرده و مدعی شد 'این پاریس بود که به این بحران سیاسی لبنان پایان و گرنه الان باید شاهد جنگ در لبنان بودیم. این دیپلماسی و عملکرد فرانسه است.'

مکرون در این مصاحبه به صراحت گفت: لازم است یادآوری کنم که نخست وزیر (لبنان) در عربستان برای چند هفته بازداشت شد. 

آبان ماه سال گذشته، سعد الحریری در اقدامی نامتعارف و غافلگیرانه در عربستان استعفای خود را از مقام نخست وزیری و از طریق شبکه سعودی العربیه اعلام کرد.

ماکرون

بلافاصله پس از آن، ژنرال' میشل عون' رئیس جمهوری لبنان با احضار کاردار سفارت سعودی به ' بعبدا' کاخ ریاست جمهوری ، استعفای الحریری در عربستان را اقدامی مبهم دانست و تاکید کرد که الحریری باید بسرعت برای روشن شدن دلایل این اقدامش به بیروت بازگردد. لبنان اعلام کرد که اگر عربستان اجازه بازگشت الحریری به بیروت را ندهد به شورای امنیت سازمان ملل شکایت می کند.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفت: در آن روزها، سفری سرزده به عربستان داشتم تا «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور را قانع کنم و متعاقب آن دعوت من از حریری برای سفر به فرانسه، خروج لبنان از بحران سیاسی را آسان کرد. 

به نوشته رویترز، این اظهارات صریح مکرون مبنی بر بازداشت سعد حریری در عربستان، می تواند خشم ریاض را برانگیزد زیرا ریاض هم همچون حریری، بازداشت او در عربستان را تکذیب کرده بود.