کاندیدای حزب دموکرات خلق کرد ترکیه که در زندان به سر می برد گفت: در حال حاضر کوچکترین دلیلی برای ما وجود ندارد که باور کنیم اردوغان می‌داند که دموکراسی، صلح و راه‌های دستیابی به آن چیست.

به گزارش مرور نیوز ،صلاح الدین دمیرتاش، کاندیدای حزب دموکراتیک خلق کرد ترکیه که از نوامبر سال 2016 در زندان به سر می‌برد در مصاحبه با دویچه وله از حمایت نکردن اروپا از اپوزیسیون ترکیه انتقاد کرد.

دلیل بازداشت من انگیزه سیاسی بود

رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق کرد ترکیه در ادامه اظهاراتش در پاسخ به سوالی درباره احتمال آزادی‌اش گفت: دستگیری و بازداشت من براساس انگیزه‌های سیاسی بوده است. اگر من به دادگاه بروم و دستگاه قضایی مستقل رفتار کند من آزاد می‌شوم اما دستگاه سیاسی کشور بر روند قضایی تاثیر می‌گذارد. مبارزه با دموکراسی و آزادی از سوی مردم ادامه دارد و اگر این مبارزات تدوام داشته باشد، باعث ایجاد یک روند قضایی مستقل می‌شود و من قادر خواهم بود که در یک دادگاه منصفانه مورد محاکمه قرار گیرم.

این کاندیدای حزب دموکراتیک خلق درباره احتمال مصاحبه انتخاباتی با شبکه دولتی تی‌آرتی گفت: وضعیت رسانه در کشور ناراحت‌کننده است. آنها تحت فشار قرار دارند. در حال حاضر بخشی از جامعه ترکیه نماینده سیاسی ندارد. من درک می‌کنم که آنها تحت فشار هستند.

وی ادامه داد: هیچ فرقی نمی‌کند که شما عضو جمعیت ترکیه بوده و به دنبال صلح باشید. حزب دموکراتیک خلق تنها یک حزب سیاسی نیست بلکه حزبی است که نشان می‌دهد چگونه می‌توان در کنار یکدیگر زندگی کرد و به مردم برای آینده امید بخشید. ما باید پیام خود را به همه مردم رسانده و از تمام کانال‌های ارتباطی به طور موثر استفاده کنیم تا بدین شکل تصویر درستی از خود در میان مردم نشان دهیم.

اردوغان نمی داند دموکراسی و صلح چیست

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در صورت انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روند صلحی آغاز خواهد شد، گفت: در حال حاضر کوچکترین دلیلی برای ما وجود ندارد که باور کنیم اردوغان می‌داند که دموکراسی، صلح و راه‌های دستیابی به آن چیست. همه ما درگیر دستیابی به راه حل صلح آمیز برای درگیری‌های ترک‌ها و کردها هستیم اما حزب عدالت و توسعه در چنین روندی حضور ندارد.

دمیرتاش درباره موضع اروپا و آلمان در قبال کودتای 15 ژوئیه 2016 گفت: آنچه که ما می‌بینیم این است که کشورهایی که در توافق پناهجویان با ترکیه به سر برده و تسلیحات به این کشور می‌فروشند منافع بسیار گسترده‌ای دارند. برهمین اساس سکوت قابل توجهی در قبال نقض حقوق بشر در ترکیه نسبت به گذشته دارند. اروپا اصول خود را نادیده گرفته است. بر همین اساس ما ترجیح می‌دهیم که با مردم اروپا و سازمان‌های دموکراتیک به جای رهبران سیاسی سخن گوییم.

روزهایم در زندان با خواندن کتاب می گذرد

این کاندیدای حزب طرفدار کردها درباره سپری کردن کمپین انتخاباتی‌اش در داخل زندان گفت: من در یک زندان با امنیت بسیار بالا به سرمی‌برم که این مساله بدان معناست من گزینه‌های بسیار محدودی در پیش‌رو دارم. من تلاش می‌کنم که از کمپین انتخاباتی‌ام با ارسال پیام‌های کوتاه حمایت کنم. روزهای خود را با خواندن و نوشتن درباره انتخابات می‌گذرانم و در هر روز وکلایم به دیدار من می‌آیند و ما گفت‌وگو می‌کنیم و مسائل سیاسی و مقدمات لازم را مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: همچنین هفته در یکبار من می‌توانم با همسرم برای یک ساعت دیدار کنم. او به من انگیزه می‌دهد. همچنین من هر هفته نامه‌های بسیاری دریافت می‌کنم که آنها به من قدرت می‌دهند.