یک روزنامه مشهور آمریکایی از روابط میان شرکت کمبریج آنالیتیکا و رژیم سعودی پرده برداشته است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از نیویورک تایمز،  شرکت کمبریج آنالیتیکا در زمینه داده ها و اطلاعات سیاسی فعالیت دارد و پیش از این نیز رسوایی های گسترده ای در فاش کردن اطلاعات رای دهندگان آمریکایی و همکاری نزدیک با کمپین انتخاباتی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2016 میلادی داشته است. به گفته مشاوران سیاسی غربی و مدیران شرکت کمبریج آنالیتیکا، دولت عربستان سعودی طی سال های اخیر از شرکت کمبریج آنالیتیکا خواسته است تا برای شکل دهی اصلاحات سیاسی در این کشور کمک کند.

 

این شرکت هم اکنون درگیر پرونده سوء استفاده از اطلاعات کاربران فیس بوک در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. این شرکت آمریکایی یک نقشه راه روانشناسی از نوع رفتار شهروندان سعودی و احساسات آنها نسبت به خاندان سلطنتی را آماده کرده است، این شرکت حتی در حال آزمایش و بررسی اصلاحات احتمالی در عربستان سعودی و ارائه یک مسیر برای اجرای اصلاحات با حفظ ثبات در جامعه سعودی است.

نیویورک تایمز در ادامه به نقل از مدیران شرکت کمبریج آنالیتیکا که نامشان فاش نشده، افزود: یکی از پیشنهادات آزمایش شده توسط این شرکت، لغو ممنوعیت سینماها پس از 35 سال در عربستان سعودی است. این اقدام در ماه دسامبر اجرا شد. پیشنهاد دیگر این شرکت آمریکایی، دادن مجوز رانندگی زنان بوده است. این اقدام نیز سپتامبر گذشته اجرا شد.

 

با افت شدید قیمت جهانی نفت، محمد بن سلمان شاهزاده سعودی که ژانویه 2015 میلادی به قدرت رسید، اصلاحات اقتصادی و اجتماعی را آغاز کرد. تنوع اقتصادی یکی از مهمترین اولویت های اعلام شده از سوی محمد بن سلمان بوده است.

این شرکت آمریکایی سابقه طولانی در کمک کردن به متحدان سنتی واشنگتن دارد. سال گذشته، دولت امارات متحده عربی این شرکت را اجیر کرد تا یک کمپین در سطح رسانه های اجتماعی علیه قطر به راه بیندازد. این شرکت آمریکایی پس از سرنگونی رژیم قذافی در لیبی نیز تجزیه و تحلیل روانشناسی از رفتارهای شهروندان لیبی ارائه کرده است.