وزیر امور خارجه فرانسه گفت اتحادیه اروپا به پیشرفت‌هایی برای محافظت از شرکت‌های این اتحادیه در برابر تحریم‌های آمریکا ضد ایران دست یافته، اما هنوز این پیشرفت‌ها ناکافی هستند.

به گزارش مرور نیوز، «ژان ایو لودریان»وزیر خارجه فرانسه که با تلویزیون LCI این کشور مصاحبه می‌کرد گفت: «در یک زمینه پیشرفت کرده‌ایم: اجرای یک قانون اروپایی مربوط به سال۱۹۹۶ که آن را نوسازی کرده‌ایم و به ما اجازه می‌دهد از شرکت‌هایمان در برابر آمریکا محافظت کنیم، اما این کافی نیست.» 

«لودریان»تصریح کرد: لازم است ساز و کارهای مالی برای کاهش استفاده از دلار در مبادلات مالی و تجارت با ارزهایی مانند یورو یا سایر ارزها تدوین شوند. او گفت این ساز و کارها به شرکت‌ها برای معامله با ایران کمک خواهد کرد و به تهران اجازه خواهد داد نفت صادر کند.

اتحادیه اروپا پیشتر گفته با فعال کردن یک روند حقوقی موسوم به «قوانین مسدودساز» قصد حمایت از سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های اروپایی در ایران دارد. این قوانین ساز و کارهایی هستند که پارلمان اروپا نوامبر سال ۱۹۹۶ آن را برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های کشورهای ثالث (اصطلاحاً آثار فراسرزمینی تحریم‌ها) به تصویب رساند.

تحریم های بی اثر

مقام‌های اروپایی ادعا می‌کنند که فعال کردن این قوانین برای ایران می‌تواند از سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های اروپایی در ایران محافظت کند. اصلی‌ترین استدلال آنها این است که اروپا یک بار در سال 1996 با تهدید به استفاده از این قانون، آمریکا را به عقب‌نشینی وادار کرده است.

با وجود این، تحلیلگران می‌گویند در حال حاضر آرایش تحریم‌های آمریکا و میزان نفوذ نظام مالی این کشور به نحوی تغییر کرده که قوانین مسدودساز اثری غیر از یک بیانیه سیاسی و ابزاری برای هشداردهی نخواهند داشت.