نخست‌وزیر لبنان دو هفته بعد از مأمور شدن به تشکیل کابینه پیش‌نویس اولیه خود از ساختار کابینه را ارائه کرده است.

به گزارش  مرور نیوز، روزنامه الجمهوریه لبنان در شماره امروز خود نوشت سعد حریری طرح اولیه ساختار کابینه که شامل نحوه توزیع سهمیه‌های وزارتی به گروه‌های مختلف حاضر در دولت است  ارائه داد.

 در این پیش‌نویس هیچ اشاره‌ای به اسامی که قرار است پست‌های وزارتی را در اختیار بگیرند، یا نحوه توزیع پست‌های کلیدی و پست‌های مهم و... اشاره‌ای نشده است.

منابع مطلع پیش بینی می‌کنند که حریری امروز یا فردا با میشل عون رئیس جمهور لبنان دیدار خواهد کرد تا ارزیابی‌های خود از تحولات و رایزنی‌های انجام شده در خصوص تشکیل کابینه را به اطلاع وی برساند.

بر اساس طرح اولیه‌ای که حریری در جریان دیدار با گروه‌های مختلف سیاسی لبنان تدوین کرده، کابینه این کشور شامل 30 پست وزارتی است که به صورت زیر بین گروه‌های سیاسی تقسیم می‌شود:

- فراکسیون لبنان القوی متعلق به جریان ‌آزاد ملی لبنان به همراه سهم ریاست جمهوری لبنان به 9 کرسی وزارتی پیدا می‌کنند و امکان کاهش این تعداد به هشت کرسی و اعطای کرسی نهم به حزب الکتائب وجود دارد.

- حزب الله و جنبش امل: 6 پست وزارتی

- جریان المستقبل: 6 کرسی وزارتی که امکان کاهش آن به 5 پست وجود دارد.

- حزب نیروهای لبنانی: 4 کرسی وزارتی که یکی از آنها معاونت نخست‌وزیر است.

-دروزی‌ها: 3 کرسی وزارتی

-المردة: یک وزیر

ارمنی‌ها: یک وزیر

این گزارش می‌افزاید که حریری در نحوه توزیع پست‌های وزارتی بر اساس معادله هر 4 کرسی پارلمانی یک وزیر عمل نکرده است، چرا که این موضوع باعث می شود حجم دولت از 30 وزیر افزایش پیدا کند و این موضوع از سوی حریری مردود است.