به اعتقاد شرمن تنها یک راه برای پاسخ به این سوال وجود دارد که بدانیم آیا مذاکرات هسته ای با کره شمالی موفقیت آمیز بوده است یا نه؟ پایبند نگه داشتن ترامپ به استانداردهایی که در انتقاد از توافق هسته‌ای ایران مطرح کرده است.

به گزارش مرور نیوز، وندی شرمن عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا، در مقاله‌ای که در پولتیکو نوشته:  انتقاد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران بر روی این مسئله متمرکز بود که برجام تمام مشکلات آمریکا و کشورهای دیگر با ایران را حل نکرده بود. اما اگر با احتساب استاندارد ترامپ در مذاکره آمریکا و کره شمالی تنها موضوع تسلیحات هسته‌ای و موشکهای بالستیک حل شود، آنگاه باید گفت که ترامپ با معیار تعیین شده از سوی خود در این مذاکرات شکست خورده است.

آیا مذاکرات هسته‌ای کره شمالی موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر. به اعتقاد وی تنها یک راه برای پاسخ به این سوال وجود دارد: پایبند نگه داشتن ترامپ به استانداردهایی که در انتقاد از توافق هسته‌ای ایران مطرح کرده است.

به اعتقاد شرمن انتقاد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران بر روی این مسئله متمرکز بود که برجام تمام مشکلات آمریکا و کشورهای دیگر با ایران را حل نکرده بود. اما اگر با احتساب استاندارد ترامپ در مذاکره آمریکا و کره شمالی تنها موضوع تسلیحات هسته‌ای و موشکهای بالستیک حل شود، آنگاه باید گفت که ترامپ با معیار تعیین شده از سوی خود در این مذاکرات شکست خورده است.

شکست ترامپ

ترامپ ایران را به تهاجم در منطقه، حمایت از تروریسم و تهدید نیروها و کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس متهم کرده و بر اساس منطق ترامپ در مورد ایران، کره شمالی نیز باید مجبور به برچیدن موشکهای کوتاه برد خود (با قابلیت رسیدن به ژاپن) شود. از سوی دیگر کره شمالی باید با تعطیلی اردوگاه های کار اجباری برای بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور دست به کار شود. ناتوانی در متقاعد ساختن کره شمالی برای پذیرفتن این تعهدات، همگی به معنی شکست ترامپ بر اساس معیارهای خود وی است.

ترامپ ایران را به دستیابی به میلیاردها دلار پول ناشی از لغو تحریم ها متهم کرده و این ادعا درحالی مطرح شده که ایران برای آزادسازی پول خود نیازمند تایید بازرسان بین‌المللی است. بنابراین کره شمالی باید پیش از دریافت هرگونه کمک مالی ناشی از لغو تحریم‌ها پاسخی برای نگرانی‌های فوق بیابد.

از سوی دیگر ترامپ مدعی شده که برجام فاقد مکانیزم کافی برای ممانعت، شناسایی و مجازات اقدامات فریبکارانه ایران است و حتی اجازه دسترسی به بسیاری از اماکن مهم ایران از جمله تاسیسات نظامی داده نشده اما به گفته شرمن این ادعا ناصحیح است زیرا به موجب مفاد این توافق به محض تکمیل یک فرایند مشاوره کوتاه، صدور اجازه دسترسی الزامی است.

البته ترامپ نیز استانداردهایی برای توافق با کره شمالی در نظر گرفته که دسترسی کامل و بدون محدودیت به سایتهای نظامی از آن جمله است. البته ذکر این موضوع ضروری است که درحال حاضر هیچ کشوری در دنیا اجازه چنین کاری را نخواهد داد.

زیر سوال بردن ماهیت برجام

از سوی دیگر ترامپ همواره ماهیت چندجانبه بودن توافق هسته‌ای ایران را زیر سوال برده و مدعی شده که بهترین توافق، توافقی دوجانبه است. اما او اکنون متوجه شده که توافق با کره شمالی تنها با کمک رئیس جمهوری کره جنوبی، مشاوره و حمایت نخست‌وزیر ژاپن و بی طرفی (اگر نگوییم حمایت) رئیس جمهوری چین انجام خواهد شد. تحریم ها نیز (بخصوص درمورد کره شمالی) تنها به صورت چند جانبه موثر خواهند بود زیرا آمریکا دارای هیچ روابط اقتصادی مستقیم با پیونگ یانگ نیست.

در پایان این یادداشت آمده است: واقعیت این است که ترامپ درمورد توافق هسته‌ای ایران در اشتباه بود. دیپلماسی هرگز کامل و بدون نقص نیست. دیپلماسی تمرین هنر احتمالات تا زمانی است که باعث افزایش امنیت ما و دنیا شود. درصورت عقب نشینی ترامپ از استانداردهایی که بر توافق ایران اعمال کرده، این اقدام تنها به معنی دورویی و فرصت طلبی سیاسی است.