صدر اعظم آلمان در مصاحبه ای بر اراده و عزم اتحادیه اروپا برای در پیش گرفتن اقدامات متقابل علیه تصمیمات تعرفه ای آمریکا تاکید کرد.

به گزارش مرور نیوز، "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان در مصاحبه‌ای با "آ ار دی"درخواست اخیر رئیس جمهور آمریکا برای پیوستن مجدد روسیه به تشکل جی هفت را رد کرده و گفت:استدلال های رئیس جمهور آمریکا در این باره من را قانع نکرده است.

 وی در ادامه سخنانش درباره رفتار و مواضع دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا در نشست اخیر سران جی هفت ابراز دلسردی کرد.

مرکل در پاسخ به این پرسش که آیا برای جام جهانی فوتبال به روسیه سفر خواهد کرد گفت: شاید این خوب باشد، اما من هنوز تصمیمی قطعی در این باره نگرفته ام.

خطری که اروپا را تهدید می کند

صدر اعظم آلمان در بخش دیگری از این مصاحبه آشکارا مسئولیت سیاسی برای مسائل ساختاری در اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی آلمان را بر عهده گرفت.

اداره مهاجرت و پناهندگی فدرال آلمان در هفته‌های گذشته زیر فشار انتقادات شدید قرار گرفته است. این انتقادات بیشتر در خصوص چگونگی فعالیت مترجم ها، عدم حفظ اطلاعات خصوصی و از سوی دیگر در مورد احتمال رسوایی فساد مطرح شده اند.

گفته می‌شود که رئیس پیشین شاخه ایالت برمن اداره مهاجرت و پناهندگی فدرال با پنج مظنون دیگر، حدود 1200 مورد پرونده پناهجویان را بدون دلایل موجه قانونی مورد تایید قرار داده اند. اما رئیس پیشین اداره یادشده، اتهامات موجود را رد کرده است.

مرکل همچنین سیاست پناهندگی و سیاست خارجی مشترک را در اتحادیه اروپا مهم ارزیابی کرده و تاکید کرد که اگر اروپا این شرایط را خلق نکند اروپا در خطر است.

وی تصویر غم انگیزی را برای اتحادیه اروپا ترسیم کرد در صورتی نتواند سیاست خارجی مشترکی را در پیش گیرد. وی گفت: در این صورت اتحادیه اروپا در دنیایی که قطب های قدرتمندی دارد دچار از هم گسیختگی می شود.

مرکل تجربه این بار نشست جی 7 را ناامید کننده دانسته و در عین حال گفت که نمی خواهد این تشکل را کنار بگذارد. وی همچنین گفت که در ضمن ما باید با روسیه در گفتگو باقی بمانیم و با ژاپن، کانادا، هند و چین به صورت تنگاتنگ همکاری کنیم.

مرکل همچنین انتقاد شدیدی به رد بیانیه مشترک نشست سران جی 7 از طرف ترامپ وارد کرده و آن را اقدامی یاس آور و دلسرد کننده نامید.

ترامپ که پیش از انتشار بیانیه پایانی سران جی 7، نشست را ترک کرده بود در پیامی توئیتری نوشت: برمبنای اظهارات خلاف واقع "جاستین ترودو"، نخست وزیر کانادا در کنفرانس خبری و تصمیم این کشور در وضع تعرفه‌های سنگین برای کشاورزان، کارگران و شرکت‌های آمریکایی، به نمایندگان آمریکا دستور دادم که از بیانیه مشترک حمایت نکنند.

مرکل: رئیس جمهور آمریکا فکر می کند فقط خودش برنده است

مرکل در بخش دیگری از این مصاحبه بر اراده و عزم اتحادیه اروپا برای در پیش گرفتن اقدامات متقابل علیه تصمیمات تعرفه ای امریکا علیه اروپا تاکید کرده و گفت: ما باید دوباره این را مورد ارزیابی قرار دهیم که چه اقداماتی را باید انجام دهیم.

وی همچنین به سیاست اول آمریکای ترامپ بدون توجه به ائتلاف های بین المللی و توافقات انتقاد وارد کرده و اظهار داشت که وی به شرایط برد-برد از طریق همکاری اعتقاد دارد.

مرکل همچنین تاکید کرد که گاهی اوقات من تصور می کنم که رئیس جمهور آمریکا معتقد است که تنها یک نفر برنده است و دیگران بازنده اند.

"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان نیز روز گذشته انتقاد شدیدی به رفتار ها و سیاست های ترامپ وارد کرده و تاکید کرد که با یک توئیت بسیاری اعتمادها می تواند نابود شود. مهم تر این است که اروپا متحد باشد و با قدرت بیشتری از منافع خود حمایت کند. یک اروپای متحد پاسخی به ایده اول آمریکای ترامپ است.

نشست سران جی هفت در روزهای جمعه و شنبه در کانادا برگزار شد