پاکستان و افغانستان با هدف ارتقای امنیت در مرز دو کشور، توافق کردند تا افسرانی را در کابل و اسلام‌آباد برای تبادل اطلاعات و ایجاد هماهنگی بین دو کشور مستقر کنند.

به گزارش مرور نیوز، یک منبع به «شینهوا» گفت: مقامات نظامی دو کشور در «راولپندی» توافق کردند تا همکاری‌های امنیتی دو کشور را گسترش دهند و از طریق مراکز هماهنگی در خط دیورند فعالیت فرامرزی تروریست‌ها را رصد کنند.

مقامات نظامی دو کشور در «راولپندی» توافق کردند تا همکاری‌های امنیتی دو کشور را گسترش دهند و از طریق مراکز هماهنگی در خط دیورند فعالیت فرامرزی تروریست‌ها را رصد کنند.

همچنان قرار است دو مرکز هماهنگی اطلاعات برای کنترل تردد مرزی در گذرگاه مرزی «تورخم» در شرق و گذرگاه مرزی «چمن» در جنوب افغانستان ایجاد شود.

پیش از این نیز اسلام‌آباد طرح پیشنهادی را برای استقرار نمایندگان اطلاعاتی در مقر فرماندهی نیروهای نظامی دو کشور به منظور تبادل اطلاعات امنیتی و همکاری‌های نظامی به کابل ارائه کرده بود.

چند ماه پیش نیز سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفته بود که این کشور توافقنامه‌ای را برای تبادل اطلاعات امنیتی تحت عنوان «آن سوی مرز» را با کابل به امضا رسانده است.

این موضوع انتقاد جریان‌های سیاسی و پارلمان افغانستان را بر انگیخته بود که در نتیجه «شاه حسین مرتضوی» سخنگوی اشرف غنی امضای توافقنامه برای تبادل اطلاعات با پاکستان را تکذیب کرد.

جزئیات سفر اخیر هیئت نظامی افغانستان به پاکستان و دیدار با مقامات ارتش این کشور در شهر «راولپندی» تا کنون رسانه‌ای نشده و دولت افغانستان امضای توافقنامه جدید همکاری‌های اطلاعاتی با پاکستان را تائید نکرده است.