پس از آتش سوزی عمدی در انبار نگهداری صندوق های رای بغداد، سازمان دفاع شهری عراق خبر داد تحقیقاتی صورت گرفته و روز چهارشنبه نتیجه نهایی اعلام خواهد شد

به گزارش مرور نیوز، سازمان دفاع شهری عراق، دوشنبه (امروز 11 ژوئن) یک روز پس از حریق در مرکز نگهداری آراء انتخابات  پارلمان عراق در الرصافة،  اعلام کرد: چهارشنبه آتی (13 ژوئن)، گزارش نهایی مربوط به این حادثه از سوی کمیته عالی تحقیق ارائه خواهد شد.

به نوشته پایگاه خبری «المسلة»؛ سرهنگ «جودت عبدالرحمن» مدیر اطلاع‌رسانی این اداره اظهار داشت: کادرهای دفاع شهری از دیروز، کلیه وظایف خود درباره خاموش کردن حریق روی داده در مرکز نگهداری آراء مردمی را انجام دادند و تنها برخی از کادرهای ویژه برای شرایط اضطراری هنوز در این مرکز حضور دارند.

وی افزود: اداره دفاع مدنی در چنین حالتهای مهمی، تنها طرف مسئول در اعلام گزارش نهایی تحقیقات درباره حوادث نیست بلکه این اداره عضوی در کمیته عالی تحقیق است که اداره شواهد جنایی در وزارت کشور در راس آن قرار داد.

انتخابات ماه گذشته در عراق (۱۲ مه) در اکثر نقاط این کشور برای نخستین‌بار با استفاده از سیستم رای‌گیری الکترونیکی برگزار شد اما پس از آنکه «حیدر العبادی» نخست‌وزیر این کشور، هشدار داد که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور شواهدی مبنی بر «تخلف بی‌‎سابقه» در انتخابات گذشته به دست آورده‌اند، پارلمان عراق نیز دستور بازشماری آرای رای‌گیری انتخابات اخیر پارلمانی را صادر کرد.

مدتی پس از صدور این دستور، رئیس کمیسیون انتخابات عراق برکنار شده و نتایج برخی صندوق‌های آرای خارج از کشور هم باطل اعلام شد.بیش از ۱۰ هزار نفر مامور شدند تا برای بازشماری دستی بیش از ۱۰ میلیون برگه رای که تحت حمایت شدید امنیتی در مقر کمیسیون اصلی انتخابات در بغداد قرار دارد، اقدام کنند اما یکشنبه (دیروز 10 ژوئن) بزرگترین مرکز نگهداری صندوق‌های رای در عراق قبل از بازشماری دستی آراء، دچار حریق شد و آراء مردم در آتش سوخت. هرچند که کمیساریای عالی انتخابات اطمینان داده که نسخه‌های احتیاطی از آراء مردم دارد، اما «سلیم الجبوری» و «ایاد علاوی» از رهبران ائتلاف سنی «الوطنیه» خواستار برگزاری مجدد انتخاباتند.