روزنامه چینی در گزارشی نوشت: تنها سوال اصلی این است که تحریم های آمریکا علیه کره شمالی چه زمانی برداشته می شود؟

به گزارش مرور نیوز، به نقل از روزنامه چاینا دیلی روزنامه چینی نوشت: اکنون مشاوران و سیاستگذارانی به رهبر کره شمالی مشورت می دهند که اکثرا در خارج از کشور تحصیل و زندگی کرده اند. کره شمالی اکنون نگاه به بیرون دارد نه نگاه به داخل. این بزرگترین تغییر است.

در حالی که نشست تاریخی بین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سنگاپور برگزار شده است، پیونگ یانگ امیدوار است که بار دیگر به جامعه جهانی بازگردد.

"رودی سر" مشاور ویژه اقتصادی پیونگ یانگ در این باره گفته است: "تغییرات متمایز و بزرگی در کره شمالی اتفاق افتاده است. "

روزنامه چاینا دیلی افزود: پیونگ یانگ به طور خاص به الگوهای اصلاحات اقتصادی که در چین، ویتنام و لائوس توجه دارد. بی شک نیاز به نیروی کار ارزان یک عامل مهم و اساسی برای سرمایه گذاری است. عزم رئیس جمهور کره جنوبی و رهبر کره شمالی برای تعامل مستقیم اقتصادی، می تواند زمینه ساز گسترش سرمایه گذاری های مشترک باشد.

از زمان به قدرت رسیدن کیم در سال 2011 میلادی، تولید ناخالص داخلی کره شمالی 17 درصد رشد داشته است که علت اصلی این رشد فزاینده، رونق صنعت ساختمان بوده است. بخش خصوصی کره شمالی نیز طی سال های آینده رشد و رونق نسبی داشته است. با توجه به این تغییرات و اصلاحات اجتماعی و اقتصادی، تعداد کاربران تلفن همراه در این کشور از زمانی که شرکت مصری اوراسکام در سال 2008 وارد بازار کره شمالی شده، بیش از سه میلیون نفر افزایش داشته است.

تنها سوال اصلی این است که تحریم های آمریکا علیه کره شمالی چه زمانی برداشته می شود؟

برگزاری یک نشست ساده بین ترامپ و کیم یک پیشرفت تاریخی به شمار می رود. ولی مساله اصلی این است که آیا برگزاری چنین نشست هایی می تواند در نهایت موجب لغو تحریم ها علیه کره شمالی شود. در این صورت همه چیز تغییر خواهد کرد. بی شک با لغو تحریم ها، اصلاحات اقتصادی در کره شمالی تسریع خواهد شد و اوضاع زندگی مردم بهبود خواهد یافت.