مقدونیه برای پایان دادن به تنش های بوجود آمده با یونان، با تغییر نام خود به «جمهوری مقدونیه شمالی» موافقت کرده است.

به گزارش مرور نیوز، آسوشیتدپرس، پیشتر که کشور مقدونیه با نام یوگسلاوی سابق شناخته شده بود، برای پایان دادن به تنش های بوجود آمده با یونان، با تغییر نام خود به «جمهوری مقدونیه شمالی» موافقت کرده است.

گفتنی است «فلیپ دوم» ازسال ۳۲۶ قبل از میلاد در شهر تسالونیک واقع در شمال یونان با عنوان پایتخت مقدونیه حکومت می کرده است و بعد از مرگ در سال ۳۲۶ قبل از میلاد اسکندر فرزند وی قدرت را بدست گرفت و به شهرهای یونان که در قالب ده کشور بصورت دموکراسی اداره می شدند حمله کرد و پس از تصرف شهرها- دولت ها و نهایتاً تصرف آتن، شهروندان این شهرها- دولت ها را متحد ساخت و تحت لوای خود با عنوان اسکندر مقدونی به سوی کشورهای آسیایی روی آورد و با هجوم به کشورهای این منطقه تعدادی از کشورهای این منطقه را به اشغال خود درآورد.

پس از حملات ناتو به رهبری آمریکا درسال ۱۹۹۰ میلادی به یوگسلاوی و تجزیه این کشور، شهر مقدونیه این کشور تحت عنوان مقدونیه اعلام استقلال کرد. از آن زمان اختلافات آتن و اسکوپیه برسر نام این کشور آغاز شد و شورای امنیت سازمان ملل متحد این کشور را با عنوان «مقدونیه یوگسلاوی سابق» به رسمیت شناخت و از آتن و اسکوپیه خواست اختلافات خود را از طریق ادامه مداکرات حل و فصل کنند.

آمریکا در دوره دوم ریاست جمهور بوش پسر، اولین کشوری بود که کشور مقدونیه یوگسلاوی سابق را با عنوان مقدونیه به رسمیت شناخت و بعد از آن تعداد زیادی از کشورهای جهان این کشور را با این نام مقدونیه، برسمیت شناختند ولی آتن همیشه با استفاده کلمه مقدونیه در ترکیب نام مقدونیه یوگسلاوی سابق مخالفت می کرده و این کشور را به رسمیت نمی شناخت.

اختلافات آتن و اسکوپیه بر سر نام کشور مقدونیه یوگسلاوی سابق تا به امروز ادامه داشت و یونان چندین بار با به رسمیت نشناختن این کشور با حضور آن در جمع کشورهای عضو ناتو و توسعه روابط این کشور با اتحادیه اروپا، مخالفت کرده است.