نخست وزیر سابق انگلیس گفت: برای مقابله با سه غول تنها ائتلاف به ما کمک می کند.

به گزارش گروه بین الملل مرور نیوز، "تونی بلر"، نخست وزیر سابق انگلیس در مصاحبه ای با هفته نامه اشترن گفت:  برتری قدرت غرب در معرض تهدید قرار دارد. ما سه غول بزرگ داریم که عبارتند از چین، هند و آمریکا. اگر تو نمی خواهی توسط این غول ها خرد شوی تنها ائتلاف با آن ها کمک می کند.

وی این اوضاع را یکی از دلایلی دانست که چرا در کشور خود با برگزیت مبارزه می کند.

وی افزود: در این دوران جنبش های جدایی طلب در اینجا و در اسپانیا دیوانه وار عمل می کنند.

تونی بلر همچنین تصریح کرد که رونق اقتصادی چین و هند البته روند طبیعی وقایع است، اما بخش دوم این چالش بسیار مهم تر است و آن جذابیت روزافزون سبک رهبری استبدادی است.

بلر در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد: نشست جی هفت اخیر در کانادا نشان داده است که این مسئله چقدر مهم است که اروپا متحد و قدرتمند باقی بماند. برگزیت به عکس این روند منجر می شود.

بلر که همچنان برای جلوگیری از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مبارزه می کند همچنان این مبارزه را شکست خورده و از دست رفته نمی داند. وی در مصاحبه با اشترن گفت که شانس این مسئله خیلی بیشتر از آن چیزی است که خیلی ها اعتقاد دارند.

وی برگزیت را یک خطای بزرگ ارزیابی کرده و گفت: خروج می تواند یک جو رقابت ناسالم بین انگلیس و اروپا ایجاد کند. انسان ها فکر می کنند ما با خروج آزادتر و مستقل تر می شویم اما در این صورت عکس این حالت اتفاق می افتد. ما در این صورت آزادتر نخواهیم شد.

نخست وزیر اسبق انگلیس در بخش دیگری از این مصاحبه به مسئله پوپولیسم در اروپا و ترس های اروپاییان پرداخته و گفت: عرصه سیاسی، آشکارا به حساسیت بیشتر در مسئله مهاجرت و تغییر فرهنگی و برخورد صادقانه با مسئله جرم و جنایت نیاز دارد. اگر ما نتوانیم این کار را انجام دهیم شکست می خوریم. در این صورت میانه سیاسی از چپ تا راست در معرض تهدید قرار می گیرد.