روزنامه آلمانی«نویس‌دویچلد» در گزارشی به برگزاری اجلاس شانگهای در چین و رویکرد ضد آمریکایی آن پرداخت.

به گزارش مرور نیوز، روزنامه «نویس‌دویچلد» در گزارشی عنوان «نشستی غیر غربی» را برای گزارش انتخاب کرده است و نوشت:  با رویکرد خصمانه در برابر آمریکا، چین و روسیه در قالب نشست شانگهای با هم همکاری دارند.

روزهای شنبه و یکشنبه گذشته در شهر «چینگ دائو» در استان شاندونگ در شرق چین، هجدهمین نشست سازمان همکاری شانگهای(SCO) برگزار شد و این زمانی بود که چشم‌های جهانیان متوجه نشست گروه ۷ در کانادا بود و از طرفی دیدار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در سنگاپور هم اهمیت داشت و انتظار می‌رفت که این نشست شانگهای مورد توجه قرار نگیرد.

در این گزارش آمده است که این سازمان جهانی که ۸ عضو متشکل از چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان دارد و منطقه‌ای را متشکل از حدود ۳ میلیارد نفر شامل می‌شود و حدود ۱۸ درصد از منابع نفت کشف‌شده جهان و نیمی از ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد. همچنین تولید ناخالص داخلی این کشورها هم  ۱۴ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود. سازمان همکاری شانگهای همچنین با مسایل مربوط به امنیتی هم فعال است و کشورهای عضو به خصوص به مقابله با تروریسم و اقتصاد و بازرگانی می پردازد.

 این روزنامه آلمانی نوشت که اگر غرب این سازمان را که در سال ۲۰۰۱ تاسیس شد را اینطور در نظر بگیرد که می‌خواهد رقیبی برای غرب بسازد و یا اینکه در برابر غرب بایستد، به بیراهه نمی‌رود به خصوص زمانی که منافع کشورهای عضو هم باید در نظر گرفته شود. روسیه و چین به عنوان دو کشور اصلی عضو این سازمان دارای اولویت‌های متفاوتی هستند. در شرایطی که پکن بر حواشی اقتصادی احیای جاده ابریشم تمرکز دارد، مسکو از ضد غربی بودن این گروه حمایت می‌کند. چندی پیش در جریان دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «شی جین پینگ» همتای چینی وی، طرف چینی از پوتین به عنوان بهترین دوست خود یاد کرد. هر ۲ طرف در زمینه همکاری نزدیکتر و نظامی تاکید و درباره کره‌شمالی و ایران تبادل‌نظر کردند.