رئیس جمهور آمریکا به دنبال اعتراضات گسترده مردم و انتقاد سیاستمداران جهان از تصمیم ضد مهاجر پذیری خود منصرف شد.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که به نهادهای فدرال این کشور دستور مستقیم داده تا والدین و کودکانی که پس از ورود غیرقانونی به خاک ایالات متحده از یکدیگر جدا شده بودند، بار دیگر به هم بپیوندند.

این نخستین گام در اجرای فرمانی است که ترامپ به دنبال اعتراضات گسترده نسبت به شرایط این خانواده‌ها صادر کرد. انتشار تصاویر ویدئویی این کودکان که پشت میله‌های زندان نشسته‌اند و فایل‌های صوتی از گریه آنها، خشم بسیاری را چه در داخل آمریکا و چه در سطح بین‌المللی برانگیخته است.

ملانیا ترامپ، همسر دونالد ترامپ، از جمله معترضان به این شرایط است که خواستار اصلاح آن شده بود. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، خانم ترامپ روز پنج‌شنبه بازدید سرزده‌ای از بازداشتگاهی در تگزاس انجام داده که کودکان مهاجران غیرقانونی در آن نگهداری می‌شوند.

همزمان ترامپ در نشستی با اعضای کابینه خود تاکید کرد که دستورات لازم را به وزارتخانه‌های دادگستری، امنیت میهن و بهداشت و خدمات انسانی داده است تا با همکاری یکدیگر امکان آن را فراهم آورند که خانواده‌های مهاجران غیرقانونی در طول دوره مهاجرت خود کنار یکدیگر باشند و کسانی نیز که قبلا از هم جدا شده بودند، بار دیگر به هم بپیوندند.

فرمان دونالد ترامپ اگرچه واکنشی مثبت به اعتراضات تلقی می‌شود، اما پایانی بر سیاست «تحمل صفر» دولت آمریکا تلقی نمی‌شود که در ۱۰ هفته اخیر در رابطه با مهاجران غیرقانونی اجرا شده و بنا را بر عدم رواداری مطلق گذاشته است.

در عین حال برخی موانع قانونی نیز بر سر اجرای فرمان ترامپ وجود دارد و وکلای دولت وی باید درخواستی برای تعدیل حکم دادگاهی ارائه بدهند که دو دهه قبل صادر شده و بر مبنای آن کودکان زیر سن قانونی تنها تا بیست روز می‌توانند در بازداشتگاه نگهداری شوند.

طبق سیاست جدید آمریکا، مهاجرانی که به طور غیرقانونی به خاک ایالات متحده وارد می‌شوند تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند. وزارت دادگستری آمریکا تاکید دارد که این سیاست جدید همچنان باید اجرا شود.