مسئله پناهندگی سوری در ترکیه و موافقت و مخالفت مردم نسبت به این سیاست موجب شده است در رای مردم تاثیر بگذارد.

به گزارش مرور نیوز،‌ روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو، در تحلیلی نوشته است: فردا (یکشنبه) در ترکیه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برگزار می‌شود. برخورد با مسئله پناهجویان سوری و "بشار اسد" رئیس جمهوری، سیاست کشور را وارد مرحله دو قطبی کرده است. واین مسئله تاثیر گذار در انتخابات مردم است.

برخی از مردم مخالف این سیاست هستندو  برخی موفق اعمال این سیاست. همچنین مواضع نامزدها در عرصه سیاست خارجی، به خصوص درباره سوریه، در آن نقش بسیار زیادی بازی می‌کند.

در جریان مبارزات انتخاباتی، از جمله مسائل کلیدی مطرح شده این بود که با بیش از سه و نیم میلیون پناهجوی سوری چه باید کرد و اینکه عملیات نظامی ترکیه در کشور همسایه تا چه زمانی باید ادامه یابد. برخی نامزدها آشکارا از ضرورت سر و سامان دادن به روابط با دمشق، یعنی در واقع با بشار اسد، صحبت کردند که "رجب طیب اردوغان" رهبر ترکیه او را «قاتل مردم سوریه» نامیده اما دیدگاه افکار عمومی در داخل ترکیه در این مسائل متفاوت است.     

در آستانه انتخابات در ترکیه، این کشور با مشکلات زیادی مواجه بود، برای مثال از ابتدای سال ارزش ارز ملی این کشور در برابر دلار آمریکا 20 درصد کاهش یافت. در نتیجه، طبق نظرسنجی‌های اخیر، بیش از 50 درصد از شهروندان ترک معتقدند که اصلی‌ترین چالش پیش روی کشورشان، وخامت اوضاع اقتصادی است. بسیاری از رای دهندگان نیز مسئله آوارگان سوری که تعداد آنها در این کشور 80 میلیونی، به بیش از 3،5 میلیون نفر رسیده است و همچنین عملیات نظامی آغاز شده از سوی دولت اردوغان در سوریه را مشکل اصلی کشورشان نامیده‌اند.

در این بین برخی از رقبای اردوغان در مبارزات انتخاباتی وعده سرو سامان دادن به روابط با دمشق و همچنین حل مشکل پناهجویان سوری را به مردم داده‌اند. احزاب مخالف در ترکیه به شدت مخالف اعطای تابیعت ترک به آوارگان سوریه هستند که باعث افزایش مشکل بیکاری در این کشور می‌شود. از جمله دیگر دلایل این مخالفت، آن است که شهروندان سوری بعد از درآمدن به تابعیت ترکیه، به جمع طرفداران اردوغان اضافه می‌شوند.

اردوغان، رئیس جمهور کنونی ترکیه نیز به مردم کشورش وعده داده که اوضاع در رابطه با عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه به زودی باثبات شده و نظامیان ترکیه که او مایل است آنها را «میهمان» بنامد، می‌توانند به کشور باز گردند.