پس از دیدار اون و ترامپ مانورهای نظامی آمریکا با کره جنوبی به حالت تعلیق در آمده است اما آژانس دفاع موشکی آمریکا سامانه های خود را برای حملات احتمالی کره شمالی به سئول ارتقا داد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از بلومبرگ، ژنرال "سام گریوز" مدیر آژانس دفاع موشکی آمریکا در مصاحبه ای تاکید کرد: پنتاگون در حال ارتقا و به روز رسانی سامانه های دفاع موشکی است که برای مقابله با حملات احتمالی کره شمالی علیه سئول و سایر متحدان منطقه ای ما در کره جنوبی مستقر شده است.

بر اساس این گزارش وی در ادامه افزود: ما مسلما امیدواریم که دیپلماسی موفقیت آمیز باشد. ولی در عین حال باید هوشیار باشیم و قابلیت های لازم را برای مقابله با هر گونه حمله، فراهم کنیم.

وی در ادامه افزود: وزارت دفاع آمریکا همچنان متعهد به اجرای طرح های مربوط به تقویت سامانه های دفاع موشکی تاد و همین طور سامانه های موشکی پاتریوت است که در شبه جزیره کره مستقر نموده است.

این در شرایطی است که جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا به کشورهای آسیایی سفر کرده است. به نظر می رسد مساله کره شمالی یکی از مهمترین موضوعاتی است که وی قصد دارد در این سفر با مقام های کره جنوبی، ژاپن و چین مطرح کند.

گرچه آمریکا اخیرا اعلام کرده است که مانورهای مشترک نظامی با کره جنوبی را به حالت تعلیق درآورده است ولی گریوز گفت: تعلیق مانورهای نظامی مشترک مربوط به ارتقای سامانه های دفاع موشکی آمریکا در منطقه نمی شود.

ترامپ پس از دیدار تاریخی با رهبر کره شمالی در 22 خردادماه در سنگاپور اعلام کرد که ایالات متحده مانورهای نظامی پرهزینه و تحریک آمیز با کره جنوبی را متوقف می کند. این اظهارات با شگفتی و تعجب متحدان منطقه ای آمریکا روبرو شده است.

سنای آمریکا با تصویب بودجه نظامی 716 میلیارد دلاری عملا از برنامه ارتقای سامانه های دفاع موشکی آمریکا در کره جنوبی حمایت کرده است. در این بودجه بیش از 284 میلیون دلار برای ارتقای سامانه های دفاع موشکی اختصاص یافته است که 81 میلیون دلار بیشتر از بودجه درخواستی پنتاگون است.

چین پیش از این بارها نسبت به استقرار سامانه های موشکی تاد در شبه جزیره کره ابراز نگرانی کرده و خواستار برچیده شدن این موشک ها شده است.