رئیس‌جمهور آمریکا، در اظهاراتی در ایالت داکوتای شمالی گفت: ­دیگر دوران سواریِ مجانی و سوء استفاده جهان از آمریکا به پایان رسیده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از شبکه تلویزیونی ای‌پی‌تی‌ان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در اظهاراتی در ایالت داکوتای شمالی گفت: ­دیگر دوران سواریِ مجانی و سوء استفاده جهان از آمریکا به پایان رسیده است.

او در اظهارات خود درباره وضع تعرفه‌های گمرکی علیه چین و اروپا گفت: ما اتحادیه اروپا را دوست داریم. ما کشور‌های اتحادیه اروپا را دوست داریم، اما اتحادیه اروپا اینگونه طراحی شده است که از آمریکا بهره‎کشی کند و به دارایی‎ها و پس‎انداز‌های ما حمله کند. شما می‌دانید که ما نمی‌توانیم اجازه دهیم چنین چیزی رخ دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: سال گذشته، ما در تجارت با اتحادیه اروپا ۱۵۱ میلیارد دلار کسری تراز تجاری داشتیم و زیان کردیم، زیرا آن‌ها خودرو‌های مرسدس و ب‌ام‌و را به کشور ما می‎فرستند. آن‌ها محصولات خود را به کشور ما می‌فرستند، اما وقتی ما به آن‌ها کالا صادر می‌کنیم، به ما می‎گویند نه ممنون! ما محصولات شما را نمی‌گیریم. این طور که نمی‎شود. برای همه آن‎هایی که طرفدار تجارت آزاد هستند می‌گویم که این «تجارت آزاد» نیست، این «تجارتِ احمقانه» است. ما تجارت را منصفانه و دوطرفه خواهیم کرد. می‌دانید منظورم از دوجانبه چیست؟ یعنی این که هر کاری آن‌ها با ما بکنند، ما نیز با آن‌ها انجام می‎دهیم.

ترامپ گفت: وقتی ما ۵۰۰ میلیارد دلار کسری تراز تجاری داریم، آن‎ها می‎گویند ترامپ جنگ تجاری آغاز کرده است. من می‌گویم این طور نیست. جنگ تجاری خیلی وقت پیش پایان یافت و آمریکا بازنده بود، زیرا سران ما از مردم و شرکت‎های ما محافظت نکردند. از این رو، ما در حال آغاز جنگ تجاری نیستیم، ولی آن را پایان خواهیم داد.

او در ادامه خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آیا شما می‎دانید در نهایت چه خواهد شد؟ البته همین حالا نیز دارد اتفاق می‌افتد. آن‎ها پیش ما خواهند آمد و خواهند گفت: بیایید این مسئله را حل و فصل کنیم. خیلی ساده است. اما به خاطر داشته باشید که مسئله، همان هنر معامله است. ما از این پس، روند برنده شدن را آغاز می‎کنیم یا دست‎کم تجارت را منصفانه خواهیم کرد. ما باید تجارت را منصفانه کنیم.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه اظهاراتش با اشاره به تنش در روابط تجاری واشنگتن-تورنتو گفت: ما کانادا را دوست داریم، اما آن‌ها دارند از ما بهره‎کشی و سواستفاده می‌کنند. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم چنین اتفاقی بیافتد. دیگر دوران سواریِ مجانی و سوء استفاده جهان از آمریکا به پایان رسیده است.