سرویس بین الملل- سران ترکیه طی دهه اخیر تلاش زیادی را به کار گرفته اند تا به نوعی نگرش نئوعثمانیسم را در منطقه و تا حدودی در عرصه بین الملل گسترش دهند.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز، حمایت از گروه های ترویستی و بویژه داعش که به طور همزمان از سوی سران وهابی عربستان نیز حمایت می شوند، قشون کشی به خاک کشورهای همسایه خود؛ یعنی عراق و سوریه و در عین حال افزایش سیاست سرکوبگرانه و ممانعت از جریان آزاد اطلاعات با بازداشت و تعطیلی خبرنگاران و رسانه ها نشان می دهد که سران ترکیه داعیه بلندپروازی در منطقه را دارند.
قشون کشی به خاک سوریه و عراق که در عین حال با سکوت مجامع جهانی و نهادهای بین المللی همراه است و چرخش مواضع در قبال روسیه و نزدیکتر شدن به کرملین با وجود خصومت درونی که با مسکو در آنکارا می تواند دید، گواه این است که دولتمردان ترکیه تلاش می کنند با استفاده ابزاری از دیپلماسی و خشونت اندیشه های خود را پیاده کنند.
از این رو کارشناسان معتقدند که موضع گیری مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در استقبال از پیشنهاد میانجیگری ایران در حال بحران میان ترکیه و عراق را نباید به طور کامل اقدامات مثبت از سوی آنکارا تلقی کرد و ضرورت بررسی بیشتری از مواضع نئوعثمانی های بلند پرواز را می طلبد.
به گزارش پایگاه اینترنتی تلویزیون تی آر تی ترکیه، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه که در قطر بسر می برد در گفت و گو با خبرنگاران گفت:‌ موضوع حضور نیروهای نظامی ترکیه در پایگاه بعشیقه در عراق موجب تنش های غیر ضروری شد. 

وی درباره اظهارات محمود جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که از آمادگی تهران برای میانجی گری بین آنکارا و بغداد خبر داده است، گفت: ما از نقش سازنده همه درباره پایگاه بعشیقه استقبال می کنیم. 

وی گفت: عراق همسایه و برادر ما است. مردم عراق برادران ما هستند. حکومت عراق به خوبی از اهمیتی که ما برای تمامیت ارضی و استقلال این کشور قائلیم، مطلع است. ما بیش از همه از این موضوع حمایت می کنیم.

تنش بر سر پایگاه بعشیقه لزومی نداشت. ما به تلاش های دیپلماتیک برای حل این مسئله ادامه می دهیم. هفته گذشته معاون وزیر امور خارجه ترکیه به بغداد سفر کرد و اکنون نیز ما منتظر سفر هیأت عراقی به ترکیه هستیم. 

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: اگر ایران نیز مشارکت مثبتی در حل این مسئله داشته باشد، ما خشنود خواهیم شد زیرا ایران نیز مانند عراق و سوریه همسایه ما است. 
به هر روی جمهوری اسلامی ایران خواهان روابط دوستانه و برادرانه با همسایگان خود و در عین حال همسایگان با یکدیگر داشته باشند.