'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی در حالی به چین کشور جبهه مخالف آمریکا در شرق آسیا سفر کرده که ناخشنودی وی از برخی مقامات قضایی واشنگتن در پرونده فساد مالی شرکت توسعه مالزی واحد همچنان مشهود است.

به گزارش مرور نیوز، مالزی که تا پیش از مطرح شدن فساد مالی منتسب به شرکت توسعه مالزی واحد در سیاست خارجی خود با پکن و واشنگتن همواره اصرار بر حفظ تعادل داشت، اکنون رویه متفاوت تری در پیش گرفته است. 

این رویه متفاوت را می توان تا حدودی به پرونده فساد مالی که بر عرصه سیاسی و اقتصادی مالزی سایه افکنده نسبت داد.
کشیده شدن پرونده فساد مالی منتسب به شرکتی که 'نجیب تون رزاق' به صورت مستقیم مدیریت آن را در اختیار داشته است به عرصه بین المللی، باعث شد دادستانی آمریکا از ضبط بیش از یک میلیارد و 300 میلیون دلار که صرف خرید هواپیمای شخصی، املاک مجلل در نیویورک، 'بورلی هیلز' و لندن شده، خبر دهند. 
اگرچه در این اتهامات مطرح شده از سوی مقامات قضایی آمریکا، نامی از نخست وزیر مالزی برده نشده و تنها عنوان 'یک مقام رسمی' ذکر شده، اما مخالفان داخلی مالزی نوک تیر کمان اتهام را به سوی 'نجیب تون رزاق' نشانه رفته اند. 
معترضان همچنین در برخی تجمعات اعتراض آمیز خود با در دست داشتن دست نوشته و نقاشی هایی، به طور آشکار از 'نجیب تون رزاق' به عنوان مقام مورد نظر دادستانی آمریکا نام بردند.
اگرچه 'نجیب تون رزاق' پس از مطرح شدن چنین اتهاماتی به مقامات مالزی اعلام کرده بود که موضوعات مرتبط با این پرونده حقوقی در روابط دیپلماتیک کشورش با آمریکا تاثیر ندارد، اما اکنون بسیاری از تحلیلگران و منتقدان نظری بر خلاف اظهارات نخست وزیر دارند. 
بخشی از نظرات تحلیلگران را می توان به سفر اخیر 'نجیب تون رزاق' به چین که حدود دو سال پیش نیز از این کشور دیدن کرده بود و خرید کشتی های نظامی و برقراری مناسبات نظامی با دشمن آمریکا در منطقه نسبت داد. 
تاکید نخست وزیر مالزی به چین به عنوان قدرتی که می توان به آن اعتماد کرد، به نوعی بی اعتمادی وی به قدرت های دیگر تعبیر می شود.
این بی اعتمادی که شاید ریشه های آن را باید پرونده فساد مالی منتسب به شرکت توسعه مالزی واحد جستجو کرد، اکنون فرصت مناسبی برای چین فراهم کرده است تا از فرصت های سرمایه گذاری در مالزی استفاده کند. 
امضاء 14 یادداشت تفاهم و خرید چهار کشتی نظامی گشت دریایی در مجموع به ارزش بیش از 34 میلیارد و 250 میلیون دلار بین دو طرف در این سفر یک هفته ای انجام شده است. بیشتر همکاری ها حول موضوعات دفاع دریایی می چرخد و امکان همکاری های منطقه ای بین دو کشور را به گونه ای افزایش داده که احتمال دارد به مذاق قدرت های غربی خوش نیاید.
روزنامه 'نیو استریت تایمز' به نقل از 'نجیب تون رزاق' نوشت: قدرت های استعماری نباید به کشورهایی که پیشتر از آنها بهره برداری می کردند امروز در نوع انجام امور داخلی درس بدهند.
وی که از دوشنبه سفر6 روزه خود به چین را آغاز کرده است همچنین تاکید کرد که مناقشات دریای جنوبی چین باید از طریق گفت وگو و بر اساس حکم قانون حل و فصل شود.
با این رویه می توان پیش بینی کرد که این سفر 'نجیب تون رزاق' فصل جدیدی از حضور اقتصادی چین در مالزی را رقم می زند. 
چین در 8 ماهه امسال توانست به دومین سرمایه گذار بزرگ مالزی در بخش تولیدات کارخانه ای تبدیل شود و در 20 پروژه زیرساختی بیش از دو میلیارد و 400 میلیون رینیگت (600 میلیون دلار) سرمایه گذاری کند. 
چین از سال 2009 تاکنون بزرگترین شریک تجاری مالزی بوده به گونه ای که حجم تجارت دوجانبه دو کشور سال گذشته حدود 100 میلیارد دلار گزارش شد.
مالزی نیز هشتمین شریک تجاری چین در جهان است و در منطقه جنوب شرق آسیا این کشور بزرگترین مقصد وارداتی و دومین مقصد صادراتی چین محسوب می شود. 
تداوم چنین رویه ای در روابط دو کشور می تواند با به چالش کشیدن آمریکا که بخشی از منافع خود را در شرق آسیا جستجو می کند، تحولات گسترده ای در منطقه ایجاد کند.