سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان امروز (جمعه) در مراسم بزرگداشت حاج مصطفی شحاده، از فرماندهان گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس و مقاومت، در مجتمع فرهنگی اهل‌البیت(ع) بیروت، بر حمایت از دولت جدید لبنان تاکید کرد.

به گزارش مرور نیوز ، به نقل از النشره، سید حسن نصرالله در آغاز این سخنرانی که از شبکه‌های مختلفی پخش شد، گفت: شهید مصطفی شحاده از ابتدای تشکیل حزب‌الله و مقاومت، در آن حضور فعال داشت و او به راستی شیرِ بیشۀ حزب‌الله در سنگر جهاد و مقاومت بود.

دبیرکل حزب‌الله گفت: برخی تلاش می‌کردند که بین ارتش سوریه و حزب‌الله فتنه به پا کنند و آنها را با هم درگیر کنند و در دهه هشتاد و نود حوادث زیادی در این زمینه اتفاق افتاد.

نصرالله افزود: برخی به درگیری بین ارتش لبنان و مقاومت دل بسته بودند و ما همیشه برای از بین رفتن توطئه صبر می‌کردیم. در سال 2005 میلادی برای درگیری بین ارتش لبنان و مقاومت نقشه‌چینی شد، اما این توطئه‌ هم به دلیل اعتقاد ارتش با شکست مواجه گردید.

انتخاب عون؛ فصلی جدید در تاریخ لبنان دبیرکل حزب‌الله لبنان هم‌چنین درباره انتخاب میشل عون، به عنوان رییس جمهور لبنان گفت: حزب‌الله را متهم کردند که نمی‌خواهد میشل عون رییس جمهور شود، بعد ما را متهم به حمایت از شخص دیگری کردند و مدعی شدند حزب‌الله با پیروزی هر کدام از نامزدهای ریاست جمهوری مخالف بوده و به دنبال استمرار خلا ریاست جمهوری در کشور است.

آنها اتهامات و تحلیل‌های نادرست خود را علیه ما مطرح کردند و با میان آوردن مسائل منطقه‌ای کوشیدند در کشور نگرانی‌هایی ایجاد کنند. اما ما از ابتدا مواضع مشخصی داشتیم و از میشل عون به عنوان نامزد خود در انتخابات حمایت کردیم و حتی لحظه‌ای از این حمایت دست برنداشتیم. وی ادامه داد: ما را متهم کردند به اینکه حزب‌الله به دنبال استمرار خلا ریاست جمهوری در کشور است اما ما در چند هفته گذشته با وجود تشدید این حملات واکنشی نشان ندادیم چرا که هدف ما موفقیت در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود.

رهبر مقاومت اسلامی لبنان تاکید کرد: بعد از انتخاب رئیس‌جمهور مشخص شد که این پرونده هیچ ارتباطی با مذاکرات وین و حوادث سوریه ندارد و ما همیشه به دنبال این بودیم که میشل عون رئیس‌جمهور شود. ایران و سوریه همیشه می‌خواستند که رئیس‌جمهور آینده لبنان، صد درصد لبنانی باشد. در طول سالهای گذشته سخنان بسیاری درباره اینکه ما خواهان انتخاب رئیس‌جمهور نیستیم، مطرح می‌شد. دبیرکل حزب الله اظهار داشت: سی و یکم اکتبر، روز انتخاب میشل عون به سمت ریاست‌جمهوری، سرآغاز فصلی جدید در تاریخ لبنان به شمار می‌رود.

نصرالله گفت: ما به میشل عون اعتماد داریم و او مردی صادق، شفاف، مستقل و ملی‌گرا است. ما مطمئن هستیم که شخصی فرمانده، شجاع و استوار چون کوه در کاخ بعبدا حضور دارد. وی افزود: حمایت حزب‌الله از میشل عون مساله‌ای اخلاقی و نه سیاسی است و ما با او معامله سیاسی نداریم. تنها چیزی که میان ما و عون وجود دارد اعتماد است و در مورد هیچ مساله‌ای از پیش توافق نکرده‌ایم و هیچ معامله‌ای با عون وجود ندارد و ما تنها از او حمایت می‌کنیم.

نصرالله گفت: ما به میشل عون اعتماد داریم و او مردی صادق، شفاف، مستقل و ملی‌گرا است. ما مطمئن هستیم که شخصی فرمانده، شجاع و استوار چون کوه در کاخ بعبدا حضور دارد. به گزارش العالم دبیرکل حزب الله افزود: میشل عون از ما سؤال کرد که در ازای حمایت از من در ریاست‌جمهوری چه چیزی می‌خواهیم و ما به او گفتیم که ما از تو حمایت می‌کنیم چون به تو و استقلال و ملی‌گرا بودن و صداقتت اعتماد داریم.

نصرالله با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران نیز گفت: برخی مدعی شدند که حزب الله روی پرونده هسته‌ای ایران حساب باز کرده و مانع از به نتیجه رسیدن پرونده ریاست‌جمهوری می‌شود، اما ما گفتیم که در مذاکرات هسته‌ای ایران فقط موضوع هسته‌ای مطرح است و برای همه نیز روشن شد که سخن ما درست بود و آنها دروغ می‌گفتند.

دبیرکل حزب‌الله در تقدیر از نقش "مثبت و سازنده" نبیه‌ بری، رییس پارلمان لبنان در روز انتخابات و مدیریت "دقیق" این مراسم گفت: بری با وجود اینکه او موضع گیری خود را از پیش اعلام کرده بود با به وجود آمدن مشکلات در روند رای گیری، در کنترل وضعیت و برگزاری رای گیری تا پایان آن مقتدرانه عمل کرد و با وجود موضع‌گیری که داشت پس از تعیین رییس جمهور در سخنانی این پیروزی را به عون و مردم لبنان تبریک گفت و بار دیگر ثابت کرد که یک شخصیت سیاسی برجسته و تکیه گاه مهمی در مراحل دشوار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ضامن واقعی سازندگی در کشور راستی در پایبندی به تعهدات از سوی رهبران سیاسی کشور است و همواره عامل اختلاف در سیاست‌های کشور کسانی هستند که دروغ گفته و به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. من از همه می‌خواهم با دولت جدید به شکلی سازنده تعامل داشته باشند چراکه ما در برابر فرصتی مناسب برای حفظ کشور و مقابله با چالش‌های موجود هستیم و به توان میشل عون در مدیریت این اختیارات تکیه داریم. 

نصرالله با تقدیر از صبر، آرامش و دانشی که تمام سلام، نخست وزیر قبلی در طول این دوره داشته، گفت: کشور به چنین شخصیت‌هایی برای مدیریت بحران با حداقل خسارت ممکنه نیاز دارد و او در این مسیر تلاش‌ بسیاری کرد.

وی با ابراز امیدواری برای اینکه رسیدگی به امور دولت و تشکیل آن طولانی نشود، تشکیل دولت وفاق ملی را خواستار شد و تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم کار دولت به تاخیر افتد یا مشکلی در این مسیر ایجاد شود.

اگر همگی واقع‌گرا باشیم کارها به خوبی پیش خواهند رفت. ممکن است حزب‌الله یا جنبش امل در این میان به مسائلی متهم شوند. ما نظر خود را درباره نخست وزیر مکلف (سعد حریری) در دیدار با او خواهیم گفت و آنچه در این میان اهمیت دارد همکاری میان همه طرف‌ها است. آنچه حزب‌الله می‌خواهد همکاری در دوره جدید بوده و ما منتظر نتایج مذاکرات دولتی هستیم و نبیه بری از طرف جنبش امل و حزب‌الله با سعد حریری مذاکره خواهد کرد.

وی تاکید کرد: حزب‌الله در طول دولت‌های گذشته نیز با هرگونه بی عدالتی در زمینه توزیع پست‌های دولتی برای فراکسیون تغییر و اصلاح مخالفت کرده است. اگر جنبش امل در دولت لبنان مشارکت نکند حزب‌الله نیز در دولت حضور نخواهد داشت. بری حق دارد در دولتی که جنش امل در آن مشارکت ندارد حضور نداشته باشد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخش دیگری از سخنان خود درباره مسائل لبنان در منطقه گفت: مردم لبنان در برابر مرحله جدید و ویژه‌ای قرار دارند. به لطف خون شهدای ارتش و مقاومت لبنان ثبات امنیتی در کشور حاصل شده و امروز شاهد نزدیک شدن آرای سیاسی و آغاز دوره جدید هستیم. اما در منطقه هیچ افق روشنی وجود ندارد بلکه ما شاهد دردهای بیشتر هستیم، ما امروز در برابر فرصتی تاریخی برای حمایت از کشورمان و حل مشکلات موجود قرار داریم.

سید حسن نصرالله درباره اتهام اخیر عربستان به جنبش مردمی انصارالله مبنی بر شلیک موشک به سمت مکه تاکید کرد: این یکی از دروغ‌های عربستان بوده و برخی از رسانه‌ها اقدام به انتشار آن کردند. چه کسی باور می‌کند که مردم مومن یمن بخواهند مکه را بمباران کنند؟!