اختلافات بین سازمان ملل متحد و دولت ترامپ باعث شد تا بار دیگر رییس جمهوری آمریکا از سوی این سازمان نقد شود و دبیرکل سازمان ملل متحد مدعی کاهش قدرت آمریکا در جها باشد.

به گزارش مرورنیوز به نقل از وبگاه خبری هیل، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با مجله «آتلانتیک» که روز پنجشنبه منتشر شد، به صراحت گفت: «من فکر می کنم که قدرت نرم آمریکا در حال حاضر رو به کاهش است».

آنتونیو گوتِرِش که با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا بر سر موضوع تغییرات اقلیمی و مهاجرت اختلاف نظر دارد، به برخی از تعارضاتی اشاره کرد که در دوره ریاست جمهوری ترامپ بوجود آمدند. گوترش در این باره گفت: «آمریکا امروز در تعارضاتی درگیر است که به لحاظ ماهیت با یکدیگر متفاوتند- در ارتباط با تجارت، و در ارتباط با سایر موقعیت‌ها- و این بدان معناست که کشش و جذبه جامعه آمریکایی که چند دهه پیش یک فاکتور برجسته در روابط بین الملل بشمار می رفت، امروز از تأثیرگذاری کمتری برخوردار است».

این در حالی است که دولت ترامپ رویکرد بدبینانه تری را نسبت به اختلافات آمریکا با سازمان ملل در پیش گرفته است. در همین راستا، دولت آمریکا اوایل سال جاری میلادی از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد و مدعی شد که این نهاد در برخورد با اسرائیل، ریاکارانه رفتار می کند!

رئیس جمهوری آمریکا و متحدان آن بارها با انتقاد از سازمان ملل، ناتو و سازمان‌های جهانی مشابه ادعا می کنند که آمریکا بدون کسب منافع کافی، منابع قابل توجهی را برای کمک به این سازمانها اختصاص داده است.

لازم به ذکر است که ترامپ هفته آینده در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک شرکت خواهد کرد؛ نشستی که پیش بینی می شود طی آن با «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی دیدار کند.