دبیر کل سازمان ملل در گزارش سه ماهه خود اوضاع افغانستان را شکننده توصیف کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از جمهور، «آنتونیو گوتریش» طی گزارش سه ماهه از اوضاع افغانستان در جلسه شورای امنیت سازمان ملل، ‌درباره تحولات اخیر سیاسی، امنیتی، همکاری‌های منطقه ای، مسائل حقوق بشر، هماهنگی کمک‌های توسعه‌ ای، بازگشت پناهجویان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، روند انتخابات و آتش‌بس در افغانستان سخن گفت.

وی تأکید کرد که باوجود بعضی دستاوردها، اوضاع امنیتی در این کشور همچنان شکننده است و تلفات غیرنظامیان نیز کاهش نیافته است.

وی افزود: اوضاع امنیتی افغانستان همچنان شکننده است؛ هرچند در جریان آتش‌بس در روزهای عید فطر، خشونت به صورت چشمگیری کاهش یافت، اما دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان بین پانزدهم ماه می و پانزده آگست، بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ رویداد امنیتی را ثبت کرده است. این آمار ۱۰ درصد کاهش را نسبت به سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد.

وی در ادامه گفت که ۶۷  درصد از رویدادهای امنیتی در مناطق جنوب و جنوب شرق افغانستان به ثبت رسیده اند. به گفته وی درگیری‌های مسلحانه ۶۱ درصد از رویدادهای امنیتی را تشکیل می‌دهند و این آمار ۱۴ درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، نشان می‌دهد.

دبیر کل سازمان ملل گفت: در جریان تهیه این گزارش، هیچ تغییری در میزان کنترل دولت و طالبان در اراضی به وجود نیامده است.

در این گزارش، دبیرکل سازمان متحد، درباره اعتراض‌های احزاب سیاسی مبنی بر آوردن اصلاحات در سیستم انتخابات افغانستان نیز اشاره شده است: احزاب سیاسی به خواست خود برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی اصرار می ورزند و شماری از جریان‌های سیاسی حتی تهدید کرده اند که در صورت پذیرفته نشدن خواست خود، این روند را تحریم خواهند کرد.

گوترش بیان داشت که بعضی از چهره‌های اپوزیسیون، دولت افغانستان را به اقدام برای توطئه در برابر مردم شمال متهم می‌سازند.

وی تأکید کرد که کشورها و نهادهای کمک کننده، تعهد کرده اند که ۵۷ میلیون دلار به روند انتخابات افغانستان، کمک کنند.

 گوترش درباره آتش‌بس اخیر بین دولت افغانستان و طالبان به اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفت: دولت افغانستان و گروه طالبان در ایام عید فطر آتش‌بس اعلام کردند و این اقدام منجر به کاهش چشمگیر خشونت‌ها در جریان این ۳ روز شد، ولی طالبان بعدا تقاضای دولت افغانستان برای تمدید این آتش بس رد کرد و دو طرف مجددا عملیات‌های نظامی خود را از سر گرفتند.

دبیرکل سازمان ملل متحد، با ابراز نگرانی از فعالیت‌های گروه داعش در افغانستان نیز گفت: گروه داعش توانسته است حضور خود را در مناطق شرقی افغانستان حفظ کند؛ این گروه مسئولیت دست کم  هشت حمله انتحاری را در ولایت «ننگرهار »، ۲ حمله در شهر «کابل» و یک حمله در شهر «گردیز» این کشور را به عهده گرفته است. این گروه همچنین به جنگ در برابر طالبان در مناطق شرقی ادامه داده است؛ جنگ های شدید میان دو طرف در ولایت های کنر و ننگرهار گزارش شده است.

افزون بر این در گزارش گوترش آمده است که که تلاش‌های منطقه‌ ای برای حمایت از روند صلح در افغانستان بعد از نشست دوم صلح کابل آغاز شده است.

گوتریش درباره تلفات غیرنظامیان در افغانستان نیز گفت: در پانزدهم ماه جولای، یوناما گزارش ۶ ماهه‌ خود را درباره حفاظت از غیرنظامیان در جریان درگیری‌های مسلحانه منتشر کرد؛ از تاریخ یکم ژانویه تا سی ام ژوئن سال ۲۰۱۸، یوناما  ۵ هزار و ۱۲۲ مورد تلفات غیرنظامیان را به ثبت رسانده است که از این میان، یک هزار و ۶۹۲ تن کشته شده اند و ۳ هزار و ۴۳۰ تن دیگر زخمی شده اند که تقریبا مشابه با آمار سال ۲۰۱۷ است.

بر اساس گزارش یوناما، ۶۷ درصد عامل این تلفات گروه های تروریستی چون طالبان، داعش و دیگر گروه‌ها بوده اند.