وزیر خارجه پاکستان گفت تنش و اعلان جنگی میان هند و پاکستان وجود ندارد و آنچه امروز اختلاف میان دوکشور است ریشه تاریخی دارد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از داون نیوز، «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان طی اظهاراتی اعلام کرد که تنش ها با هند و آمریکا میراثی است که از دولت های قبلی اسلام آباد به دولت جدید به ارث رسیده است؛ ما برای کاهش این تنش ها نهایت تلاش خود را خواهیم کرد.

وی افزود: دعوت به مذاکره با دهلی نو که در نخستین سخنرانی «عمران خان» نخست وزیر پاکستان مطرح شد نشانگر اولویت سیاست خارجی پاکستان برای مذاکرات سازنده در روابط خود با هند است.

وی افزود: ما آنچه را که می دانستیم درست است انجام دادیم؛ اختلافات بین دو همسایه دارای قدرت اتمی را چگونه می توان حل کرد؟ هیچ امکانی برای جنگ بین هند و پاکستان وجود ندارد و صرفا مذاکرات می تواند تنها راه حل برون رفت از این مسائل و بهبود روابط دو کشور باشد.

وزیر خارجه پاکستان در ادامه سخنان خود کمک های دولت های قبلی این کشور به طالبان را رد کرد.

قریشی همچنین با اشاره به کمک های پاکستان به آمریکا هنگام جنگ اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان گفت که وضعیت زمانی تغییر کرد و تنشها زمانی بین اسلام آباد و واشنگتن شدت گرفت که شرکای استراتژیک آمریکا عوض شدند.

وی افزود: متحدان استراتژیک آمریکا عوض شده و رفتار آمریکا نیز عوض شده است اما آنچه لازم است بیان شود این است که ما صرفا در حال دفاع از خاک خود هستیم و برای حفاظت از وطن خویش تلاش می کنیم.

وزیر خارجه پاکستان در ادامه ضمن تاکید بر خواست اسلام آباد برای گسترش همکاری های خود با آمریکا به عنوان یکی از قدرت های بزرگ جهانی گفت: همانطور که آمریکا به دنبال منافع خود در منطقه است و برای یافتن متحدین استراتژیک جدید تلاش می کند ما نیز به دنبال گسترش روابط با دوست دیرینه خود یعنی چین هستیم.