​تحلیلگر مشهور جهان عرب با اشاره به افول هیمنه و فرمانروایی دلار در جهان آورده است: دلار در آستانه فروپاشی کامل با توجه به افزایش رویکرد کشورهای دنیا برای کنار گذاشتن آن قرار دارد.

به گزارش مرور نیوز، عبدالباری عطوان، تحلیلگر مشهور جهان عرب در مطلبی با اشاره به افول هیمنه دلار آمریکا آورده است: هیمنه دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی در دنیا رو به افول گذاشته و در آستانه فروپاشی کامل و چه بسا طی ماههای اندک با توجه به افزایش رویکرد کشورهای دنیا برای کنار گذاشتن دلار است؛ به ویژه پس از زورگویی ها و محاصره ها و تحریم های اقتصادی و جنگ افروزی هایی که دنیا و امنیت و اقتصاد آن را برهم زده است.

وی می نویسد: هنگامی که کشورهایی مانند چین، روسیه، ایران و ونزوئلا گامهای راهبردی جدی برای کنار گذاشتن دلار به نفع دیگر ارزها مانند یوان چین  و یورو برمی دارند؛ مفهومش این است که عرش دلار آمریکا تهدید شده و هیمنه و سلطه آن کوتاه شده است.

عطوان در ادامه به تصمیم چین برای استفاده از یوان در معاملات نفتی آینده و قرار گرفتن پترو یوان به جای پترو دلار از اوایل سال آینده میلادی پرداخته و می افزاید: اشتباه بزرگ آمریکا در سال ۱۹۷۱ قطع ارتباط ارزش با طلا و خروج از توافق مالی Bretton Woods که پس از جنگ جهانی دوم به دست آمده بود، رخ  داد که به بانک مرکزی اجازه چاپ میلیاردها دلار بدون پشتوانه طلا داد و نتایج معکوس آن این روزها به ویژه با توجه به آمدن ترامپ به کاخ سفید آشکار شده که مهمترین نتیجه آن فروپاشی عرش دلار است.

وی نوشت: ژان کلود یانکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اقدام آمریکا در وادار کردن اروپایی ها به خرید کالاهای خود با دلار را به سخره گرفت و این اقدام آمریکا را سخیف نامید و برونو لومای وزیر دارایی فرانسه چند روز قبل اعلام کرد که خواهان قطع ارتباط با دلار است و بلومبرگ نیز تاکید کرد که روسیه از وابستگی به دلار را کم می کند و به مبارزه طلبیدن فزاینده چین را هم باید به آن افزود.

عطوان آورده است: جنگ تجاری ترامپ ضد اروپا، کانادا، چین و روسیه نقش زیادی در وحدت دنیا ضد آمریکا و پایان هیمنه اقتصادی آن در اسرع وقت ممکن ایفا می کند. تصمیم چین، روسیه، ایران، ونزوئلا و اتحادیه اروپا برای کنار گذاشتن دلار به تضعیف آن حتی اگر به پایان سلطه آن نیانجامد، منجر خواهد شد.

وی می نویسد: کارشناسان اقتصادی که این روزها جنگ پولی را دنبال می کنند براین باورند که این سبب خواهد شد که قدرت خرید مصرف کننده آمریکایی کاهش یابد و قیمت محصولات وارداتی بسیار بالا برود و فراتر از قدرت خرید مصرف کننده آمریکایی باشد.

این تحلیلگر عرب در ادامه با اشاره به اینکه چین بزرگترین وارد کننده نفت با حدود ۸.۴۸ میلیون بشکه در روز و روسیه بزرگترین صادر کننده پس از عربستان است اینکه این دو کشور دلار را کنار بگذارند، منطقی دانسته است.

عطوان می افزاید: اطلاعات موثقی درباره اینکه چین به عربستان برای قبول یوان برای پرداخت قیمت نفت خریداری شده از این کشور فشار وارد می کند، وجود دارد و اگر مخالفت کند چین به منابع جایگزین روی خواهد آورد.

وی بیان کرد: بیشتر صادرات کشورهای حوزه خلیج فارس و ایران در حال حاضر به چین و کشورهای شرق آسیا می رود و اگر دقیق تر باشیم ۱۸ میلیون بشکه نفت روزانه از طریق تنگه هرمز عبور می کند که ۸۰ درصد از آن به سوی بازارهای آسیایی، چین و هند می رود.

این تحلیلگر عرب در ادامه می نویسد: کنار گذاشتن دلار خالی از خطر نیست و هنگامی که صدام خواست که نفت عراق را با یورو بفروشد و دلار را کنار بگذارد؛ آمریکا وی را نبخشید و به بهانه سلاح کشتار جمعی کشورش را ویران کرد و دام کویت را برای وی پهن کرد. سرهنگ معمر قذافی نیز هنگامی که قصد صدور دینار طلایی آفریقایی برای بی نیازی از دلار کرد به همین سرنوشت گرفتار شد و اسناد فرانسوی و انگلیسی تاکید کرد که جنگ ناتو ضد لیبی و تغییر نظام آن به سبب همین اقدام قذافی و با تحریک آمریکا رخ داد.

عطوان نوشت: هجمه سخت و توام با باج گیری کنونی ترامپ ضد عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس را نیز باید از این زاویه نگاه کرد و هدفش ترساندن این کشورها و وادار کردن آنها به ماندن زیر چتر حمایتی آمریکا و دست برنداشتن ازدلار تفسیر کرد.

وی بیان کرد: آمریکا هر کاری برای حفظ قدرت ارز خود انجام می دهد و از جنگ افروزی ابایی ندارد. هنگامی که آنها شکست می خورند به سراغ جنگ می روند. سئوال این است که آیا آمریکا به جنگ ضد چین که بزرگترین خطر برای آن است روی خواهد آورد یا ضد روسیه یا ضد هر دو؟ اما چین همانند عراق که به مدت ۱۲ سال تحت محاصره بود و از جنگ هشت ساله با ایران خارج شده بود، نیست و ولادیمیر پوتین هم معمر قذافی نیست و رئیس جمهور کشوری بزرگ است که هزاران کلاهک هسته ای در اختیار دارد.

این تحلیلگر عرب در پایان می نویسد: جنگ تجاری که شاخصه بارز آن براندازی دلار آمریکا از جایگاهی است که از زمان جنگ جهانی دوم از آن برخوردار است و گسترش آن به سوی جنگ جهانی سوم است.