چندین تن از جاسوسان آمریکایی در ایران و چین در پی افشا و لو رفتن سرویس ارتباطی آن‌ها ـ که امکان رصد و شنود ارتباطی با استفاده از گوگل را به آن‌ها می‌داده است ـ طی سال‌های اخیر به هلاکت رسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری موج بنا بر گزارشی که از سوی Yahoo News منتشر شده است، در بین سال‌های 2009 و 2013 آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا CIA، در پی افشا و لو رفتن اسرار ارتباطی افسران اطلاعاتی و عاملان میدانی آن‌ها از طریق وب‌سایتی که برای ارتباط این افراد مورد استفاده قرار می‌گرفته، متحمل خسارات «فاجعه باری» شده است. این گزارش به نقل از یازده افسر و کارمند اطلاعاتی و دولتی سابق است و پیش ‌از این هیچ گزارشی از این ماجرا منتشر نشده بود.

یکی از این مقامات ارشد امنیتی و اطلاعاتی بیان کرد: «ما هنوز در حال تحمل تبعات این شکست هستیم و چندین تن از افراد ما در سراسر جهان به خاطر این واقعه جان خود را از دست‌ داده‌اند».

 

به گفته این منابع، پلتفرم ارتباطی مبتنی بر اینترنتی که این افراد از آن‌ها استفاده می‌کرده‌اند، برای نخستین بار در خاورمیانه مورد استفاده قرار گرفته بود تا مسیر ارتباطی برای سربازان مستقر در مناطق جنگی باشد و قرار نبوده که مورد استفاده سایر بخش‌های نظامی یا اطلاعاتی آمریکا قرار بگیرد؛ اما به دلیل سهولت استفاده و کارایی آن، به‌ تدریج از سوی عاملان اطلاعاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که این امر بر خلاف پروتکل‌های اطلاعاتی آمریکا بوده است.

شروع افشای اطلاعات از این پلتفرم زمانی بوده که ایران در زمان دولت باراک اوباما و در پی افشای برخی اطلاعات سری هسته‌ای خود، به دنبال یافتن سرنخ‌هایی از جاسوسان احتمالی در داخل این کشور افتاد. در این اقدام اطلاعاتی، ایران با استفاده از سرویس گوگل موفق به شناسایی پلتفرم ارتباطی شد که از سوی عاملان اطلاعاتی آمریکا مورد استفاده قرار می‌گرفت. مقامات آمریکایی بر این باورند که عاملان اطلاعاتی ایران با استفاده از ابزار جستجوی گوگل قادر به شناسایی وب‌سایت‌های سری CIA شده‌اند.

در سال 2011 ایران موفق به نفوذ در شبکه جاسوسی CIA شد و در ماه می آن سال اعلام کرد که موفق به شکستن سی حلقه اتصال و ارتباط قوی جاسوسی آمریکا شده است. منابع آمریکایی بیان کرده‌اند که از این عملیات، تعدادی از عاملان اطلاعاتی آمریکا اعدام‌شده و برخی دیگر در زندان‌های ایران محبوس شدند. این عملیات هم‌زمان بود با گزارشی از سوی خبرگزاری ABC که در همان موقع در مورد افشای یک سیستم ارتباطی CIA سخن می‌گفت.

هم‌زمان، در چین نیز به‌ واسطه افشای سیستم ارتباطی به طریق مشابه، سی عامل اطلاعاتی آمریکایی از سوی دولت چین به اعدام محکوم شدند و حتی پکن موفق به نفوذ به دومین سیستم ارتباطی موقتی CIA شد، که از سیستم اول مشتق شده بود و امکان آن را به چین داد که تک‌تک جاسوسان و عاملان اطلاعاتی CIA در چین را رصد و شناسایی کند.

منابع آمریکایی می گویند، این موضوع در پی اجماع عمومی بین ایران و چین بوده که با هم اطلاعات موجود را تبادل کرده و دست به یک عملیات دوجانبه علیه سیستم اطلاعاتی آمریکا زده‌اند. با این ‌حال، جاسوسان اطلاعاتی که در روسیه بوده‌اند، بلافاصله و با هشدار در خصوص این اتفاقات قادر به تغییر سیستم ارتباطی شده و توانستند از این مخمصه فرار کنند.

منابع آمریکایی گفته‌اند، پیش ‌از این اتفاقات، فردی به نام «جان ریدی» که وظیفه استخدام عاملان اطلاعاتی برای CIA در داخل ایران را داشته است، در خصوص قابلیت هک شدن این سیستم ارتباطی به دولت آمریکا در سال 2008 هشدار داده و بیان کرده بود، شاید حتی 70 درصد از عملیات پیش‌ازاین افشا شده باشد. «جان ریدی» بعداً به دلیل «تداخل منافع» از کار خود برکنار شد.

منابع آمریکایی بیان کرده‌اند که بحث‌وجدل‌های فراوانی در خصوص این فاجعه اطلاعاتی در کاخ سفید و کمیته اطلاعات سنا درگرفت، ولی سرانجام هیچ نهادی مسئولیت آن را بر عهده نگرفت. یکی از مقامات آمریکایی در این خصوص به یاهو گفته است: بزرگ‌ترین تهدید داخلی برای ما نهادهای خود ما هستند.