سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد: تلاش‌ها در راستای حفظ برجام و روابط تجاری-اقتصادی با ایران، افزایش یافته است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از بلومبرگ، سخنگو اتحادیه اروپا از تشدید تلاش‌ها برای حفظ برجام و تداوم روابط اقتصادی با ایران همزمان با بازگشت تحریم‌ها علیه این کشور خبر داد.

در همین‌ راستا، ماجا کوسیجانسیک (Maja Kocijancic) سخنگوی اتحادیه اروپا، گفت:تلاش‌ها در راستای حفظ برجام و روابط تجاری-اقتصادی با ایران، طی هفته‌های اخیر به‌ویژه با هدف ایجاد کانال ویژه ارتباط مالی تشدید شده است.

وی افزود: یکی از اقدامات کلیدی اتحادیه اروپا، فعال کردن قوانین مسدودساز تحریم‌ها بود که در ماه میلادی آگوست به‌ روز رسانی شد. این یکی از اقداماتی است که به اجرا درآمد و برای شرکت‌ها بسیار کارآمد است چراکه از نگاه ما، تجارت با ایران همچنان مشروع است.

این درحالی است که علیرغم ادعای اتحادیه اروپا مبنی بر مضاعف کردن تلاش‌ها در راستای حفظ تجارت با ایران، استیو منوچین وزیر خزانه‌ داری آمریکا مدعی قطع دسترسی ایران به سوئیفت شد حال آنکه اروپایی‌ها پیشتر هشدار داده بودند که چنین اقدامی یکپارچگی نظام مالی بین‌المللی را به مخاطره می‌اندازد.

این درحالی است که گفته می‌شود کشورهای اتحادیه اروپا از بیم تحریم‌ های آمریکا، حاضر به میزبانی از سازوکار مالی این اتحادیه برای تجارت با ایران نیستند. البته برخی دیگر از گزارش‌ها نیز حاکی از احتمال میزبانی این سازوکار از سوی فرانسه یا آلمان است.